SOALAN LDK Yusra adalah mas’ulah baru untuk medan X menggantikan Atikah yang juga antara orang terawal mengerakkan lahan dakwah di X. Yusra menghadapi konflik rendah diri dalam menggalas amanah yang digalasnya.sikap Atikah yang pernah menegur kesalahannya di khalayak ramai dalam sebuah syuro. Malah seminggu sebelum rombakan organisasi, Atikah pernah meluahkan perasaannya dalam sebuah liqo; bahawa dia berat untuk melepaskan amanat sebagai mas’ulah lantaran bimbang amanat ini tidak mampu digalas dengan baik oleh junior. Yusra juga sentiasa teragak-agak dalam memberi pengarahan kepada akhwat batch senior kerana ditekan situasi di atas. MASUKAN 1 Masalah- inferiority complex Sikap - Yusra- kurang konfiden melaksanakan tugas yang diamanahkan - terlalu mengikut perasaan semasa menjalankan tugas - Atikah- teragak-agak dalam memberi tugas kepada akhwat baru, sama seperti tidak yakin dengan keputusan syuro. - kurang berhikmah dalam cara menegur Yusra. Solusi - Yusra- atasi masalah inferiority complex dengan: - tambah keyakinan diri - Perlu yakin dlm memberikn arahan. - tiada sikapn kesenioran dan kejunioran dlm memberikan arahan - Atikah- dalam buku 100 Pelajaran (Pelajaran ke-39). Menekankan cara sebenar bagaimana cara menegur yang terbaik, ….. wahai ustadz Umar. - Hambatan-hambatan dakwah - …. Teguran yang bijaksana hendaklah diawali dengan penjelasan dan diakhiri dengan senyuman… page 152. MASUKAN 2 Masalah yang dihadapi: 1. Masalah rendah diri untuk memikul amanah 2. Ditegur di khalayak ramai (dalam syuro) 3. Bekas mas’ulah (Senior) berat melepaskan amanah 4. Tidak yakin memberikan arahan pada senior 1. Konflik rendah diri Masalah rendah diri sering berlaku pada akhwat junior juga berlaku pada akhwat yang masih baru. Mereka merasakan diri mereka tidak layak memikul amanah. Rendah diri bermaksud merasakan kedidaklayakan amanah yang diberi. Kebiasaannya berpunca dari banyak perkara, di antaranya, menonjolnya satu figure, tidak diberi peluang untuk mengemukakan pendapat sendiri, malah sering kali dikritik, kurang idea dan tsaqafah tentang tajuk perbincangan, lambat faham atas sesuatu perkara yang disyurokan dan lain-lain. Sekiranya dibiarkan, ia boleh mendatangkan kecacatan pada keberlangsungan dakwah. Lebih melambatkan gerakan dakwah, lebih musibah lagi sehingga melumpuhkan saff di suatu medan. Merujuk buku Lubang pada tembok akal tulisan Basel Syaikhu, rendah diri boleh diubah dengan mendekatkan diri kepada Allah. “Maka bakat-bakat terpendam akan muncul ke permukaan, maka tidak lama kemudian dia pun akan memulai langkah dengan tekad dan kehendak, disertai semangat yang tinggi yang tak kenal bosan untuk melanjutkan perjalanan kehidupan”. Seperti firmanNya, “Janganlah kamu (merasa) lemah dan jangan (pula) kamu bersedih hati, kerana kamu yang paling tinggi derajatnya” (3:139). “belum cuba, belum tahu”, kemudian bertawakallah kepada Allah.(64:16). Sudah semestinya Yusra mempunyai potensi yang tersendiri sehingga dia dipilih untuk menjadi mas’ulah,(22:78), jangan terlampau memikirkan masalah diri tapi gunakan masa-masa itu untuk meningkatkan atau menyerlahkan potensi yang ada pada diri. (70:19-manusia memang suka mengeluh). Selain itu, Yusra sendiri perlu mempersiapkan diri untuk memikul amanah yang telah di berikan. 2. Atikah menegur di khalayak ramai: ‘Atikah sebagai seorang bekas mas’ulah tidak sewajarnya bertindak menegur ‘Atikah dikhalayak ramai dalam syuro tersebut. Sekiranya fikih dakwah telah difahami dengan sebenarnya oleh seorang mas’ulah. Dari imam Bukhari bahawa “Merahsiakan dalam memberi nasihat itu lebih utama daripada terang-terangan. Bahkan menjadi fardhu ‘ain apabila terang-terangan itu mengakibatkan timbulnya kerosakan”. Sekiranya ‘Atikah bertindak untuk memberi ibrah kepada ahli syuro yang lain, dia perlu menegur Yusra di luar syuro atau sebelum berlangsungnya syuro. Kerana fitrahnya manusia berbeza sikap dan perlakuan, dikhuwatiri teguran tidak dspat diterima dengan baik, dan lebih menimbulkan ketegangan. Puisi Imam Syafi’e:“nasihatilah aku dikala aku sendiri, jangan kaunasihati aku tengah keramaian, kerana nasihat di muka umum adalah dari penghinaan yang tidak suka aku mendengarnya, jika engkau enggan dan tetap melanggar kata2ku, maka jangan menyesal jika aku enggan menurutimu” Dari sisi Yusra, sikap seorang dai’e perlu berlapang dada dan berfikiran positif atas setiap teguran. Bukan terus melenting. Sedang akhlak Rasulullah apabila ditegur Allah atas keputusan keatas tawanan Perang Badar, yang mana Rasulullah lebih memerhatikan pendapat Saidina Abu Bakar untuk menjadikan tebusan perang sebagai…. Berbanding pendapat Saidina Umar Al-Khattab supaya segera membunuh tawanan perang. Setelah teguran Allah keatas Rasulullah, baginda dan sahabat Abu Bakar terus menerus memohon keampunan pada Rabb nya, dan kembali berjumpa Saidina Umar pada keesokan harinya untk meminta maaf. Disini jelas bagaimana sikap Rasulullah apabila ditegur, baginda terus memohon keampunan pada Allah kerana Allah yang mengilhamkan teguran itu pada Atikah untuk memperbaiki diri Yusra sebelum memegang amanah yang besar (Mas’ulah). Firman Allah, 3. Berat dalam melepaskan amanah Sepatutnya Atikah tak perlu merasa berat untuk melepaskan beban kerana sampai bila dia ingin memegang tampok kepimpinan tersebut tanpa mempunyai re-generasi yang baik. Dia seharusnya yakin dengan junior tersebut sekaligus sama-sama membantu dalam memberikan tunjuk ajar dan mengobarkan semangat (8:65) dan hendaklah yakin dengan keputusan yang telah ditetapkan dan bertawakal kepada Allah (13:36) Sekiranya terdapat beberapa kesalahan atau terdapat perkara-perkara yang terlepas pandang yang di lakukan oleh Yusra, Atikah seharusnya menjadi orang yang paling ke depan untuk menegur dan menasihati Yusra untuk di perbaiki pada masa yang akan datang dan bagi peluang untuk Yusra terus menonjolkan dirinya. Atikah juga perlu menunjukkan keteladanan yang baik kepada Yusra (4:69) 4.Tidak yakin memberi arahan pada senior Jika niat Yusra semata-mata ingin mencari Redho Allah dan sayangkan dakwah, sudah pasti tiada masalah teragak-agak untuk memberi arahan kepada senior. Berdasarkan pengalaman medan, Atikah sepatutnya taat kepada arahan sebagaimana dahulu dia memberi arahan ke bawah. Walaupun Yusra merupakan junior, Atikah perlu Tsiqah sepenuhnya kepada kepimpinan Yusra dan meluruskan niat dalam berbuat semata-mata kerana Allah, pasti semua masalah akan selesai. Tiada konsep senioriti dalam dakwah sebaliknya yang membezakan adalah tahap kematangan yang menentukan cara berfikir dan bertindak. Pelantikan ’Atiqah adalah pemilihan dari Allah. DIA Maha Mengetahui sisi-sisi kelebihan yang ada pada Atiqah yang mampu menyumbangkan sesuatu untuk dakwah. Tindakan selanjutnya ialah kesungguhan Atiqah menggilap potensi diri yang pastinya datang dari kedekatannya dengan Allah. Rujukan: Virus-virus ukhuwah-Abu ‘Ashim Hisyam bin Fikih Dakwah- Jum’ah Amin Abdul Aziz Bekalan di sepanjang jalan dakwah-Al-Ustadh Mustafa Masyhur MASUKAN 3 Masalah Yusro - kurang yakin dengan keupayaan diri sendiri - Masukan - bina keyakinan diri sendiri, tahu ini adlh amanh ALLAH - belajar untuk beri pengarahan walaupun kepada senior - jelas dgn peranan dan bidang kuasa dan tugas sbg masul - refer akhwat senior dlm kes2 yg tak dapat diselesaikan Masalah Masul Senior - menyahmotivasikan akhwat dgn selalu bimbang kreadibiliti masulah baru - underestimate akhwat Masukan - bg semangat dan jgn underestimate akhwat - teguran membina yang berhikmah MASUKAN 3 1. PENGALAMAN DAKWAH TEMPAT LAIN/SENDIRI · Yusra perlu membuang perasaan tidak yakin yang ada dalam diri, dan perlu menambahkan lagi tsaqafah dakwahnya · Atiqah perlu mengaplikasi adab-adab menegur · Atiqah tidak boleh terlalu pesimis, malah harus bantu Yusra · Yusra perlu memahami bahawa tiada istilah senior junior dalam dakwah 2. BUKU · Nasihat itu semuanya baik, apabila dilakukan dengan cara dan metode yang baik pula. Ia baik untuk pemberi nasihat, juga baik untuk orang yang dinasihati- Memperbaharui Komitmen Dakwah, m/s 198 · Nasihat daripada seorang pemimpin kepada pengikutnya harus dilakukan dengan cara yang dipenuhi oleh rasa kasih sayang serta kelembutan. Sebaliknya, nasihat dari seorang pengikut kepada pemimpinnya dilakukan dengan penuh etika dan perasaan-Memperbaharui Komitmen Dakwah, m/s 200 · Ketika Rasulullah sakit, Rasulullah meminta Abu Bakar mengimami solat menggantikan beliau. Walaupun Aisyah kurang bersetuju (kerana suara lembut-takut tak dengar), tetapi Rasulullah tetap meneruskan keinginannyaĂ ini menunjukkan Rasulullah tidak ragu-ragu terhadap bakal penggantinya.- Sirah Nabawiyah Ramadhan Al-Buthy, m/s 448&449. Hananah adalah akhwat inti di medan P. dia merasakan adalah satu situasi yang kurang enak di kalangan dua orang rakan sehalaqahnya. Kekerapan mereka menghabiskan masa bersama seperti mabit, jaulah hatta tidur menimbulkan rasa kurang enak di kalangan akhwat yang melihat. Malah ada junior yang mengadukan perasaan kurang senang lantaran risau kekerapan mereka bersama akan mengundang lebih banyak fitnah dan musibah yang besar. Hananah kerap menegur mereka berdua supaya melebarkan lagi ukhwah dengan akhwat lain dan mad’u yang mebih memerlukan sentuhan untuk mengikat kefahanman mereka dalam dakwah dan tarbiyah. Hananah selaku penasihat zon mengemukakan cadangan untuk melantik salah seorang dari mereka-Ayuni sebagai mas’ulah atas alasan bila dilonggokan dengan tugas yang menimbun mungkin akan dapat mengatasi masalah ini dan semua ahli syura menerima sebulat suara. Walau teguran demi teguran tetapi masih tiada pengislahan. Keadaan semakin runcing apabila hubungan Hananah dengan mereka menjadi bertambah tegang. Ayuni kerap kerap tidak merujuk Hananah dalam pelaporan medan hingga miscom banyak perkara. Ketegangan hubungan antara mereka berdua juga membuatkan akhwat yang lain juga risau. MASUKAN 1 MASALAH Yang Dikenal Pasti pada Ayuni dan x: Terlalu rapat dan mesra dengan akhwat lain sehingga mengabaikan akhwat lain. Sikap yang terlalu mengikut perasaan. Sikap ego sehingga menjadi banyak berahsia. Tidak berbincang/tiada muafakat. Masalah ukhwah. Keras kepala yang tidak mahu menerima nasihat dengan baik. MASALAH IMAN. SOLUSI yang mungkin: Konfrontasi seorang ayuni dan x secara berasingan. Ini dilakukan oleh akhwat sesame halaqah tapi bukan Hananah. Mungkin juga boleh dilakukan oleh akhwat yang lebih dihormati oleh mereka berdua untuk menunjukkan keseriusan masalah yang mungkin pada pandangan ayuni dan x bukan satu masalah yang besar. Nasihat perlu diberikan secara berhikmah. Nasihat yang perlu ditekankan adalah masalah niat. Terangkan dan ingatkan kembali akan kata-kata mereka sutau ketika dulu mengenai niat mereka menyertai dakwah. Sentuh banyak banyak kisah sirah. Mungkin buku niat ikhlas karangan Yusuf Qaradhawi boleh dihadiahkan buat mereka. Ingatkan ayuni & x mengenai dasar-dasar ukhwah imaniyah yang mana dasarnya adalah iman dan jihad fisabilillah. (HHD m/s 13). Ingatkan mereka berkenaan akhlak seorang dai seperti mendengar nasihat dan tidak berbantah-bantahan. Hadith rasulullah saw: larangan selepas menyembah berhala adalah berbantah-bantahan. Downgradekan mereka, sebab menjadi masalah besar sekiranya asas bangunan yang rosak digunakan untuk membuat bangunan. Ayuni tak sepatutnya dilantik menjadi mas’ul walau bagaimanapun ini keputusan syura yang saya hormati. Tetapi buruknya para pemimpin adalah tanda bahaya bagi jemaah (HHD m/s 273) Lebih sibukkan mereka dengan kerja-kerja dakwah dan lain-lain. Namun kerja yang diatur antara mereka adalah berlainan dan diatur agar mereka sukar untuk bertemu buat sementara waktu (mungkin sebulan dua). Selain itu, sediakan mereka peneman yang baik dan membantu mereka dalam meneutralkan hubungan dengan akhwat lain. Hananah mungkin perlu meminta maaf pada mereka berdua walaupun tak nampak salah Hananah tapi ia mungkin menimbulkan kesan terharu pada mereka berdua dengan harapan mereka lebih Allah bukakan hati untuk menerima nasihat selebihnya. jumper keduanya dalam waktu yang same.. bagi masa intensif untk mereka perbaiki keadaan. Elakkan dzon.. MASUKAN 2 Daripada ‘study-case’ yang diberikan, terdapat dua permasalahan yang berlaku, iaitu ukhwah melampau di antara Ayuni dengan seorang akhwat di medannya dan ketidaktsiqohan Ayuni terhadap Hananah selaku penasihat zonnya. Ukhwah yang melampau itu adalah mendekati hal-hal yang berlebihan, seperti ketergantungan atau rasa suka terhadap sahabat, membebani diri dengan beban yang terlalu berat dalam upaya melayani atau mendekatinya. Ukhwah melampau adalah satu kesalahan fatal dalam kita beramal jamaie. Di antara simptom-simptom ukhwah melampau adalah berperasaan berbunga-bunga apabila teringat atau berjumpa akhwat tertentu. Selain itu, kekerapan bersama juga adalah salah satu faktor wujudnya virus ini. Virus ukhwah melampau ini amat berbahaya dalam sesebuah jemaah dan soff dakwah. Di antara kesannya adalah melemahkan ukhwah antara akhwat-akhwat. Menurut sabda Rasulullah SAW, “Cintailah kekasihmu sesederhana mungkin, siapa tahu dia menjadi musuhmu pada suatu saat nanti. Dan bencilah musuhmu sesederhana mungkin, siapa tahu ia menjadi sahabat dekatmu pada suatu saat nanti.” Dalam hadits yang lain, Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah dua orang yang saling mencintai kerana Allah kecuali orang yang lebih besar cintanya adalah yang lebih utama di antara keduanya.” Menurut khalifah Ar-Rasyidin yang kedua, Saidina Umar bin Khattab r.a. berkata, “Janganlah cinta membuatmu terbelenggu oleh beban yang berat dan janganlah rasa bencinya membuatmu hancur lebur.” Aslam bertanya, “Bagaimana hal itu bisa terjadi?” Umar menjawab, “Jika kamu cinta, maka kamu berusaha mencintainya secara berlebihan seperti bayi. Dan jika kamu membenci sahabatmu, maka kamu menginginkan dia hancur.” Daripada dalil-dalil di atas, jelas menunjukkan bahawa kita tidak boleh berlebihan dalam mencintai seseorang kerana akan melemahkan persahabatan. Namun demikian, jadikanlah cintamu kepada sahabat lebih besar cintanya kepadamu agar dapat meraih fadhilah (keutamaan) yang dijanjikan Allah. Berhubung dengan permasalahan yang diberikan, ukhwah yang melampau di antara Ayuni dan akhwat di medannya adalah sangat kritikal sehingga menimbulkan rasa kurang senang akhwat lain terhadap mereka. Ini menjadi keteladanan yang tidak baik kepada junior yang tidak faham istilah ukhwah melampau. Bagi mereka senior adalah cerminan dakwah yang diemban dan rujukan langsung dalam dakwah. Senior adalah teladan dalam pembicaraan dan amalan. Oleh itu, jika berlaku keteladanan yang tidak baik seperti ukhwah yang melampau, junior atau jundi yang di bawah akan mudah tersibghah dengan apa yang ditunjukkan oleh senior atau qiyadi tersebut. Menurut buku Fikih Dakwah karangan Jum’ah Amin, dalam ushul fiqh kaidah pertama, Islam melihat bahawa keteladanan merupakan sarana dakwah dan pendidikan yang paling efektif, sehingga Islam menetapkan sistem pendidikan yang bersambung atas dasar prinsip keteladanan tersebut. Menurut seorang ikhwah, di dalam piramid pengaruh, keteladanan merupakan faktor utama untuk mendapat ketsiqohan daripada jundi atau objek dakwah. Masalah ukhwah melampau ini juga menjadi bertambah rumit kerana ia mempengaruhi faktor yang lain. Dalam permasalahan ini, ia menyebabkan berlakunya masalah ketidaktaatan jundi terhadap qiyadi. Ini dapat dilihat daripada sikap Ayuni yang tidak merujuk dan melapor kerja dakwah kepada Hananah apabila ditegur berulang kali mengenai masalah ukhwah yang berlaku dalam diri Ayuni. Menurut buku Bersama Kereta Dakwah karangan Dr. Adil Abdullah al-Laili asy-Syuwaikh, ketaatan adalah dasar jama’ah. Tiada erti berjama’ah tanpa ada kepimpinan, dan tidak ada fungsi kepimpinan tanpa ada ketaatan. Allah SWT berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya, dan ulil amri di antara kalian.” (An-Nisa’:59). Daripada dalil dan pertimbangan akal, ini jelas bahawa ketaatan menjadi suatu kehalusan dalam sebuah jama’ah yang ingin menegakkan amal dakwah agar bisa mewujudkan tujuan dan juga agar amal itu berkualiti tinggi, sehingga ketaatan itu menjadi sarana paling tepat untuk mencapai pelbagai tujuan, sebagaimana tercapainya tempat tujuan secara lebih baik bagi golongan musafir. Bagi menyelesaikan permasalahan ini, kedua-duanya, Ayuni dan Hananah perlu bersikap telus di antara satu sama lain. Hananah perlu mengambil tindakan terakhir bagi permasalahan ukhwah melampau di antara Ayuni dan seorang lagi akhwat yang terlibat. Hananah perlu bertindak tanpa emosi untuk mengelakkan keadaan menjadi bertambah tegang. Ayuni dan akhwat tesebut perlu diberi masa untuk berubah dan diberi juga amaran terakhir memandangkan teguran telah banyak diberikan sebelum itu. Amaran-amaran terakhir termasuklah di’downgrade’ dan digantung halaqah. Selain itu, Hananah juga perlu menegur masalah ketaatan Ayuni yang telah menjejaskan dakwah di medan P. Teguran-teguran perlulah disertakan dngan dalil-dalil seperti di atas bagi memahamkan Ayuni dan akhwat yang bermasalah tersebut. MASUKAN 3 PERMASALAHAN : · Ukhwah melampau antara kader inti · Hanya seorang akhwat sahaja yang menegur-Hananah · Hananah perlu memberitahu murobbiyah tentang kes ini · Ayuni tidak bersikap lapang dada menerima teguran · Gerak kerja dakwah terganggu kerana Ayuni tidak merujuk kepada Hananah hingga menimbulkan banyak miscom · Ukhuwah antara Hananah dan Ayuni terganggu hingga membuatkan akhwat lain juga risau SOLUSI 1. PENGALAMAN DAKWAH TEMPAT LAIN/SENDIRI · check dulu sama ada dakwaan itu adalah benar atau tidak · Hananah kena refer kepada murobbiyah tentang masalah ini · murobbiyah, Ayuni dan satu orang lagi akhwat yang terlibat perlu “face to face” untuk settlekan masalah ini · Ayuni dan akhwat yang seorang lagi di kuarantinkan untuk tempoh yang tertentu dan hanya boleh berjumpa pada waktu halaqah sahaja · adakan sesi “brainwash” kepada kedua-duanya · sekiranya masih lagi berlaku, Ayuni dan akhwat tersebut digantung halaqah dan program. Semua jawatan yang dipegang oleh kedua-dua akhwat tersebut, dilucutkan · sekiranya masih lagi berlaku, Ayuni dan akhwat tersebut di “downgrade”kan ke ta’lim 2. BUKU · Salah satu pilar tazkiyatun nafs adalah kita bersikap lapang dada dan memaafkan orang, kerana sikap ini akan menutup peluang bagi syaitan untuk menjerumuskan kita ke dalam dosa-dosa yang lebih parah dan menutup jalan bagi munculnya sifat-sifat buruk seperti dendam, sakit hati, permusuhan..dan lain-lain..-Kunci Kunci Dakwah Yang Dilupakan, m/s 140 Aleeya adalah mas’ulah baru medabn P. Dia merasa agak buntu dan merasa agak terkontang kanting lantaran semua akhwat inti dari batch senior meninggalkan medan P untuk praktikal. Sebelum ini Aleeya tidak pernah didedahkan dengan hal-hal management menyebabkan syuro yang dikendali tidak efektif-membincangkan masalah yang sama tanpa ada jalan penyelesaian yang tepat. Ini menyebabkan ada cakap-cakap belakang diluar syuro yang mempertikaikan kerelevenan keputusan yang dikeluarkan. Dia juga mengacu perjalanan dakwah sama seperti yang dibuat senior menyebabkan dia merasa dakwah menjadi baku dan rigid.Baru-baru ini, seorang akhwat yang sudah menikah dan miliki anak diletak di bawah pengurusan medan P lantaran berpindah tempat praktikal. Dia takut untuk memberi pengarahan yang tepat kepada akhwat tersebut lantaran kurang pengalaman. MASUKAN 1 Information Hypotesis Action plan Aleeya Masulah baru Kurang pengalaman dakwah lantaran akhwat senior telah meninggalkan medan untuk pergi praktikal Tidak pernah didedahkan dengan hal2 management - so, syuro yang di kendalikan tidak effective Tiada ketaatan daripada ahli syuro terhadap keputusan yang telah di buat Dakwah baku dan rigid Takut untuk memberi pengarahan yang tepat kepada akhwat lantaran kurang pengalaman i) kurang membaca buku ii) kurang terdedah kepada gerak kerja iii) melimitkan tsaqafah dakwah iv) mugkin ada akhwat yang sebaya yang lebih berpengalaman menyebabkan dia merasa takut dan rendah diri untuk membuat keputusan v) tiada sikap proaktif tetapi lebih kepada reaktif vi) keputusan syuro yang dibuat bersifat peribadi vii) banyak menjurus kepada teori 1) sikap seorang dai 2) system syuro 3) ketaatan 4) proaktif PENYELESAIAN 1. Aleya tidak pernah didedahkan dgn hal-hal mngmnt ~Murabiah/qiadah tidak beri pendedahan tentang management ~ lantik akhwat inti / penasiha t dari mdan lain untuk Bantu dari sudut management sebab dia dilantik tanpa memenuhi criteria menjadi masu’lah- bimbigan khusus mngment da’wah 2. Syuro x efektif/ xmatang ~tingkatkan pemantauan ~jika tiada perubahan, bawa ke atas ~setiap ahli syuro wajib faham garis panduan syuro. “Tanzim Haraki dalam Islam” oleh Ahmad Abd al-Mun’im al- badri. m/s 62-67 3. Najwa ~ sama seperti 2. ~ sepatutnya sampaikan kepada (dalam) syuro ~refer “Memahami Prinsip-prinsip Amal Islami” said Hawwa. m/s104 4. Mengacu dakwah seperti senior. ~Seharusnya mas’ulah prlu meneliti ikut keadaan semasa/ waqi’ bukan cua copy n paste. Dalam permaslahan Mutaghayirat. Refer buku “Tsawabit & Mutaghayirat dalam Gerakan Islam” 5. takut beri pengarahan ~ Qiadah-mnjadi kewajipan seorang mas’ul beri pgarahan(Taujih) Sesuai dgn kadar pemahaman ojek dakwah. ~takut beri pgarahan tdk timbul jika peranan syuro dimainkan dgn tepat. MASUKAN 2 Daripada study-case yang diberikan, mengikut buku bersama kereta dakwah, antara tahap-tahap ketergelinciran para dai, ialah yang pertama tidak berniat mengorek-ngorek kekeliruan. Kedua tidak mengumumkan kekeliruan saat mengetahuinya, ketiga memaafkan kekeliruan yang diiringi dengan peringatan dan terapi. Secara ringkasnya, masalah yang timbul ialah apabila Aleeya tidak mengambil perhatian yang serius atas konflik dalaman yang dihadapinya menyebabkan dia tidak merasakan masalah ini menjadi hambatan utama untuk dia meluaskan daya kekreatifannya dan mendasyatkan potensi diri. Aleeya tidak bertindak segera untuk meminta masukan dari murobbiyah seterusnya membiarkan sahaja tanpa berusaha mengislahkan diri setelah menerima masukan. Berdasarkan masalah diri yang dihadapi Aleeya, dia masih kurang faham tentang keberadaannya dalam saf dakwah menyebabkan dia mencampur adukkan masalah diri dan dakwah. Dia tidak mampu mengemban tugas dakwah dengan bersungguh akibat dari masalah keyakinan, kurang skill yang sangat memerlukan pembaikan dengan kadar segera. Justeru, Imam Hasan Al-Banna sangat prihatin terhadap kefahaman yang sebenar dan menjadikannya sebagai rukun yang pertama dan menetapkannya sebagai salah satu prinsip 20, sebagai lingkungan yang dapat memelihara Islam daripada tersilap dan terseleweng. Para petugas da’i yang keimanan dan persediaan mereka untuk bekerja di jalan Allah telah sampai ke tahap pengorbanan segala-galanya dalam memburu matlamat. Atau mendengar ungkapan Al-Syahid Imam Hassan al-Banna, “Azam yang sebenar-benarnya untuk hidup dengannya (Islam) dan mati di jalannya (Islam).” Beberapa langkah perlu diambil segera untuk mengelakkan Aleeya terus menerus menguruskan syuro dengan tidak efektif.Disebabkan Aleeya belum pernah didedahkan dengan hal-hal management, batch senior perlu bertindak menyalurkan kefahaman dengan baik secara umum sahaja supaya tidak berlakunya proses penerimaan bulat-bulat menyebabkan terbantutnya perkembangan idea-idea baru. Skill menghandle syuro boleh diperolehi dengan banyakkan bertanya pengalaman dengan akhwat inti termasuk meluaskan tsaqafah melalui pembacaan. Cadangan buku ; Syura bukan demokrasi, Tsawabit, bersama kereta dakwah, Di antara penyelewengan dan keaslian, Robohnya dakwah di tangan dai, persiapan awal dan teliti sebelum syura; merancang agenda syura dan memikirkan idea setiap agenda, perlu menguasai peranan dan dan watak system syura untuk diri sendiri dan terus salurkan kefahaman ke bawah. Berdasarkan buku Tsawabit, para sahabat pun meminta pendapat, oleh itu Aleeya patut meminta pendapat pada akhwat lain untuk buat yang terbaik dalam syura. Aleeya perlu memberikan kepahaman tentang konsep syura yang wajib diikuti, hokum syura syura itu wajib dan mengikat, tidak boleh buat keputusan sendiri, bahaya najwa selepas syura kepada semua ahli syura. Sekiranya permasalahanya yang berlaku masih berlaku Aleeya boleh sahaja membuat satu daurah untuk menekankan konsep syura dengan lebih terperinci. Ketika berhadapan dengan memberi arahan kepada akhwat yang ada anak yang baru ditukarkan tempat praktikal ,sebelum menetapkan syuro, Aleeya perlu meminta masukan dari medan lain yang pernah mengalami situasi tersebut , Aleeya juga perlu merujuk buku-buku seperti Barakallahulaka dan buku-buku lain yang berkaitan untuk mengetahui bagaimana komitmen akhwat yang sudah menikah dan mempunyai anak. Rujukan 1. Bersama kereta dakwah 2. Tsawabit – Jum’ah Amin 3. Syuro bukan demokrasi – MASUKAN 3 ,Masalah 1.ukhuwwah mengganggu kelancaran dakwah hingga menyebabkan miscomm ant masulah dan pemantau 2. sikap sukar menerima teguran dari akhwat lain, dan bagi feed back tak baik hingga akhwat lain turun menyedari 3. Masukan 1.untuk akhwat yg terlibat dgn masalah ukhuwwah, asingkan halaqah dan medan dakwah 2. taujih personal akhwat yg terlibat dgn masalah ukhuwwah oleh org yg di tsiqoh cth masulah akhwat MASUKAN 3 1.PENGALAMAN DAKWAH TEMPAT LAIN/SENDIRI · Satu sem sebelum akhwat senior meninggalkan medan P untuk praktikal, akhwat junior sepatutnya didedahkan dengan hal-hal management dakwah kampus. Akhwat senior hanyalah menjadi pemantau dan pemerhati sahaja. · Akhwat lain terutamanya rakan sehalaqah sepatutnya membantu Aleeya, terutamanya dalam hal-hal management · Aleeya harus tegas dalam hal melibatkan cakap-cakap belakang selepas syuro · Aleeya harus banyak bertanya pada mas’ulah zon lain, membaca buku untuk luaskan tsaqafah dan meningkatkan kekreatifan. 2.BUKU · Meluruskan kesalahan sesegera mungkin. Agar tidak menjadi berlarut-larut sehingga akan menjadi sulit untuk diluruskan dan mengganggu perjalanan dakwah dalam merealisasikantarget-targetnya…-Kunci-Kunci Dakwah Yang Dilupakan,m/s 42. Kesalahan yang dimaksudkan disini adalah ketidakrelevanan keputusan syuro. |
Monday, December 31, 2007
STUDY CASE
Posted by Nusaibah at 1:38 AM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comments:
salam..
ana sgt terharu dengan bahagian study case. moga lebih banyak lagi cth masalah2 dikemukakan supaya tsaqofah akhwat menjadi lebih luas. semoga dkwh di sana lebih gencar dengan komitmen padu sume akhwat.. luv U all..!! ^_^
Post a Comment