? ??????????????Spongebob? ????? ?? ???Rating: 4.3 (41 Ratings)??35 Grabs Today. 9593 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????Do You Feel Lucky?? ????? ?? ???Rating: 4.8 (23 Ratings)??33 Grabs Today. 6636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Lil BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, July 15, 2008

TEMUBUAL AKHWAT BORNEO BERSAMA DATIN YEE, GURU BESAR SEK.REN SWASTA DATUK SIMON FUNG, KOTA KINABALU, SABAH

Akhwat: Selamat pagi Datin terima kasih kerana sudi meluangkan sedikit masa untuk ditemubual oleh kami. Sebenarnya kami dari UMS dalam bidang pendidikan dan sedang menjalankan kajian bagaimana ingin memulakan penubuhan sekolah swasta.

Datin : Sama-sama.

Akhwat : Sebelum kita pergi lebih lanjut, boleh Datin memperkenalkan sedikit sebanyak mengenai diri Datin.

Datin: Nama saya Amy-Jean Yee, saya berasal dari New Zealend. Sudah menetap di Sabah selama 40 tahun kerana berkahwin dengan penduduk Sabah. Saya mempunyai 5 orang anak. Untuk pengetahuan anda semua, saya sudah lama berkecimpung dalam dunia pendidikan bermula sebagai guru tadika di New Zealand, guru di sekolah rendah dan menengah malah pernah bekerja sebagai pensyarah di Universiti.

Akhwat : Baiklah Datin, untuk soalan pertama, boleh Datin ceritakan latar belakang sekolah ini dengan lebih lanjut?

Datin : Sebenarnya sekolah ini ditubuhkan dengan sebuah kompleks sekolah menengah sahaja. Di mana bangunan itu kami beli dari sebuah institusi swasta yang digunakan untuk membantu pelajar yang kurang berjaya dalam SPM. Bangunan itu kami mulakan untuk penubuhan satu kompleks sekolah menengah, kemudian kami menubuhkan kompleks sekolah rendah, kemudian sekolah tadika dan akhirnya kami menubuhkan taska. Selain itu, idea penubuhan kompleks pendidikan St. Datuk Simon Fung ini diasaskan sepenuhnya oleh Kota Kinabalu CatholicMission.

Akhwat : Terima kasih datin. Boleh kami tahu dari mana datin mendapatkan dana untuk menubuhkan sekolah ini?

Datin : Penubuhan sekolah ini sepenuhnya ditanggung oleh yuran yang dibayar oleh ibu bapa. Tetapi kerajaan ada menampung kos bangunan pada awal penubuhan. Memandangkan jumlah yang semakin meningkat maka bangunan sedia ada tidak mampu menampung, kami membina bangunan dengan pinjaman bank anggaran bagi sebuah blok 3 tingkat adalah RM 3 juta hingga RM 4 juta. Sekarang saya lampirkan yuran bagi setiap pelajar di sekolah ini.(rujuk lampiran) bagi tempoh satu tahun.

Akhwat : Maknanya pelajar yang tidak berkemampuan untuk membayar yuran tidak layak untuk bersekolah di sinikah?

Datin : Ya, kerana yuran kami ini adalah antara yang terendah di antara sekolah-sekolah swasta di Malaysia.

Akhwat : Boleh kami tengok kalendar tahunan bagi sekolah ini? Mungkin kami boleh gunakan sebagai rujukan untuk projek kami ini.

Datin : Ok, untuk pengetahuan kamu semua. Kami tidak mengeluarkan kalendar tahunan. kerana mungkin kalendar yang terhasil itu tidak terisi semuanya ia seperti kerja dua kali. Kami akan memperbaharui kalendar kami setiap kali mendapat apa-apa aktiviti terkini. Contohnya, baru-baru ini kami terlibat dengan persembahan pembukaan pusat membeli belah terbesar di Borneo (1Borneo, bersebelahan UMS). Aktiviti ini kami ditawarkan secara tiba-tiba. Kalau kami sudah sediakan kalendar mungkin aktiviti sebegini tidak dapat kami masukkan dalam kalendar kami. Jadi di sini saya tunjukkan contoh kalendar yang kami dah buat bagi beberapa bulan. Setelah sahkan kalendar ini akan diberikan kepada semua ibu bapa, supaya mereka tahu aktiviti sekolah anak-anak mereka.

Akhwat : Oh, bagus juga idea itu. Nampak lebih efektif. Erm, apakah subjek-subjek yang ditawarkan di sekolah ini?

Datin : Hampir semua subjek kami ajarkan sama seperti sekolah rendah kerajaan. Tetapi kami ada menawarkan satu subjek yang istimewa iaitu pengajian sosial di mana subjek ini seperti sains yang ditawarkan hari ini, ia juga ada sedikit tentang pengukuran(matematik), sejarah(tokoh-tokoh terkenal pengasas Kristian). Kalau dahulu tiada subjek sains bagi pelajar tahap satu jadi subjek ini banyak membantu pelajar kami untuk lebih terbuka mindanya kepada dunia luar. Kamu boleh tengok hasil kerja pelajar ini(buku-buku skrap).

Akhwat : Sungguh menarik subjek itu. Menarik juga hasil-hasil kerja mereka. Oh ya Datin, bagaimanakah sekolah ini dipromosikan untuk menarik lebih ramai pelajar?

Datin : Untuk mempromosikan sekolah ini. Kami mengiklankan ke surat khabar, kemudian kami turut serta dalam aktiviti-aktiviti yang melibatkan masyarakat contohnya persembahan-persembahan amal, perasmian, teater, drama. Malah RTM juga ada meminta dari kami pelakon-pelakon cilik untuk beberapa slot dalam rancangannya, maka secara tidak langsung banyak pihak akan mengenali kami. Sekolah ini bukannya menjanjikan kualiti yang sangat hebat tetapi kami ingin membantu pelajar yang perlu lebih perhatian di mana ibu bapa mereka sibuk.

Akhwat : Bagaimanakah penyusunan pelajar dalam setiap kelas?

Datin : Dalam setiap kelas, pelajar akan dicampurkan bagi semua subjek kecuali bagi subjek sukar seperti matematik, BM dan BI. Mereka akan dipisahkan mengikut tahap intelektual, pelajar diasingkan mengikut gred A, B dan C. Supaya tiada pelajar yang ketinggalan.

Akhwat : Ok, Datin. Saya rasa itu sahaja dari kami. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk kami.

Datin : Sama-sama.

0 comments: