? ??????????????Spongebob? ????? ?? ???Rating: 4.3 (41 Ratings)??35 Grabs Today. 9593 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????Do You Feel Lucky?? ????? ?? ???Rating: 4.8 (23 Ratings)??33 Grabs Today. 6636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Lil BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, July 2, 2008

CINTA DI RUMAH HASSAN AL-BANNA

In the name of Allah the most gracious and the most merciful

Cinta di rumah Hassan al-Banna

Muhammad Lili Nur Aulia

Hassan al-Banna datang dari latar belakang keluarga yang sederhana dan Islamik. Ayahnya yang juga bekas graduan university al-Azhar mengajar kitab Sirah, ilmu Fiqh dan wahyu di rumah malah menyediakan jadual pengajian di rumah seperti kajian buku Fiqh Imam abu Hanifah dan kitab Fiqh Imam Malik. Jadi bapanya iaitu Syaikh Ahmad Abdurrahman al-Banna adalah actor pentinh dibalik proses pembinaan ketokohan Hassan al-Banna.

Tidak hairanlah bagaimana Hassan al-Banna mampu mewujudkan suasana yang hangat dengan cinta dan kasih-sayang walaupun dihambat dengan amanat-amanat di luar lingkungan rumah yang cukup luar biasa, lantaran kerana beliau mengatakan ‘Aku ingin menyampaikan dakwah ini sampai kepada janin di perut’ .Beliau adalah mujadid kurun ke-14, tokoh pendiri ikhwanul Muslimin yang cuba merintis khilafah yang hilang tahun 1924 ,tetapi betapa ajaibnya ukht, bagaimana dia masih boleh menyediakan kesempatan untuk bermesra bersama anak-anak. Sedangkan kita yang masih belum bergelar seorang ibu dan baru memerhatikan kehidupan kita seorang tetapi merasakan hidup sebagai pelajar dan dai’yah dalam pada masa yang sama amat menyesakkan dada. Malunya kita hendak membanding kesibukan kita dengan kesibukan tokoh pendiri umat ini.

Buku ini mengajak kita untuk bertamu ke rumah Hassan al-Banna. Beliau mempunyai 6 orang anak iaitu Wafa’ yang merupkan isteri kepada Said Ramadhan al-Butty dan ketika Hassan al-Banna wafat, dia baru berusia 17 tahun, Saiful Islam yang juga bekas anggota parlimen Mesir, lahir pada 22/11/1934 dan master di bidang HAM 1956 Dari Darul Ulum ketika Hassan al-Banna wafat, dia baru berusia 14 tahun.Dr Tsana merupakan Dosen Urusan pengaturan Rumah Tanggan dan mengajar di beberapa Universiti di Saudi Arabia, ketika Hassan al-Banna wafat, dia baru berusia 11 tahun. Ir Roja’ pula berusia 5 tahun ½ ketika Hassan al-Banna wafat. Dr Halah yang merupakan Dosen kedoktoran anak di Universiti al-Azhar dan ketika Hassan al-Banna wafat, dia baru berusia 2 tahun. Manakala paling bongsu adalah Dr Istisyhad merupakan Dosen Ekonomi dan dia masih dalam janin ibu ketika Hassan al-Banna wafat.

Bagaimana Hassan al-Banna memilihkan ibu yang baik untuk anak-anaknya. Ketika sebelum menikah keluarga al-Banna mengenali keluarga as-Shauli dari golongan pedagang kelas pertengahan dan mempunyai sentiment agama yang baik. Suatu hari ibu al-banna mendengar lantunan bacaan Quran yang menyejukkan hati dari rumah as-Shauli lantas mengkhabarkan kepada al-Banna, lantas Hassan al-Banna merasakan inilah pendamping yang didamba selama ini. Sifat-Sifat- baik yang terpamer dari Zaujah al-Banna adalah bersedia berinfak baik di waktu lapang ataupun sempit. Jika menyorot kisah ketika kantor Ikhwanul Muslimin dibuka di Kairo, zaujahnya mengambil semua perabot di rumah untuk digunakan di kantor baru. Beliau juga bersikap terbuka apabila ada akhwat yang datang hendak berdiskusi dengan al-Banna berkaitan hal-hal dakwah.

Jika kita menyorot satu-persatu kisah yang dinukilkan anak-anak Hassan al-Banna pasti akan menyentuh hati kita. Ketika Hassan al-Banna memulakan dakwah di Ismailiyah dan melebarluaskan sehingga terbentuk 2000 cabang al-Ikhwan dan merawak ke 20 negara hanya dalam masa 15 tahunun, pasti kita dapat membayangkan betapa sangat sibuk tokoh ini, tetapi walaupun demikian, beliau masih mampu punya kesempatan untuk makan bersama di rumah dan hanya punyai masa tidur 4 jam sahaja sehari. Anak-anak mendakwa bahawa ayah tidak perbah mengeluarkan suara yang keras di rumah. Beliau mampu untuk mengatur diri dan berdisiplin terhadap diri sendiri melalui peristiwa meminta anaknya mengejutkan setelah tidur selama 7 minit tetapi belum pun anaknya sempat menyiapkan bancuhan air untuk dijamu kepada ayah, tiba-tiba ayah sudah bangun dan berada di sisinya.

Beliau juga menyediakan perencanaan yang baik untuk anak-anak. Beliau menyediakan peta yang mengandungi maklumat lengkap anak-anak seperti tarikh dan sijil kelahiran, nombor kelahiran, jadual pemberian ubat, surat keterangan doctor, keterangan tentang kondisi sakit, ijazah anak-anak, catatan seputar prestasi anak-anak di sekolah.Malah beliau juga meletakkan beberapa catatan yang ditulis sendiri tentang anak-anak.

Ayah juga punya kesempatan untuk menyiapkan bekal untuk anak-anak lantaran Roja’ selalu terlupa membawa roti yang sepatutnya menjadi santapan ketika waktu rehat di sekolah. Hassan al-Banna juga sentiasa mengambil berat keperluan di rumah untuk setiap bulan malah memperuntukan wang yang akan diberikan kepada seorang Ikhwah iaitu Al-Haj Sayed Syihabudin juga merupakan pemilik toko kelontong terkenal. Menariknya di sini adalah Hassan al-Banna juga menyediakan wang jajan harian sebayak 3 qirsy, 10 ma’adi setiap bulan untuk diinfakkan setiap hari jumaat setelah selesai menunaikan solat Jumaat dan 50n qirsy setiap bulan. Mungkin kita melihat perbuatan ini selayakkan memanjakan anak-anak tetapi hakikatnya dengan tarbiyah yang dibekalkan kepada anak-anak padsti mereka akan menyalurkan duit itu kepada yang hak. Sebagai bukti, Saiful Islam mengetahui bahawa ayahnya mengupah ‘mata-mata’ untuk melihat bagaimana anaknya menginfakkan duit yang diberi setiap hari jumaat.

Hassan al-Banna juga suka menasihati secara tidak langsung. Ketika kecil, Saiful Islam suka membaca komik tetapi ayah tidak mengatakan tidak boleh sebaliknya ayah akan menceritakan kisah-kisah kemuliaan Islam seperti kisah Antarah bin Syadad, Shalahuddin al-Ayubi. Tsana pula pernah meniru perbuatan jiran yang mewarna kuku. Ketika hendak makan Hassan al-Banna berpesan ‘ jangan makan bersama orang yang memanjangkan kuku kerana orang yang memanjangkan kuku nya menyimpan kotoran di balik kukunya. Ayo sekarang, potong kuku dan bersihkan. Ayah akan tunggu dan tidak akan makan dulu. Pernah sekelompok ikhwah datang berkunjung ke rumah dan Saiful Islam yang menyambut kedatangan mereka. Dia bertanya maksud kunjungan kerana dia atau Hassan al-Banna. Juka bukan bermaksud jumpanya, dia terus menutup pintu. Ayah menasihat ‘ Saif..bagaimana jika ayah mremuliakan tamumu?”

Ayah kerap memanggil anak-anak dengan mengalunkan bacaan Quran, anak-anak akan datang sambil memegang mushaf dan menyemak bacaan bapanya. Ayah juga membenarkan anak-anak bergaul dengan tetangga seperti biasa dan bermain seperti kanak-kanak lain. Malah Hassan al-Banna sendiri turun turun bermain bersama anak-anak. Ayah juga tsiqoh pada anak-anak seperti menjadikan Wafa’ sebagai setiausaha peribadi ketika ayah ,menghadiri pertemuan dengan para akhwat. Selain dari itu Hassan al-Banna juga sangat meme

Perhatikan pendidikan dan sisi wawasan ilmu anak-anak. Sebagai contoh peruntukan perpustakaan khusus untk semua anak-anak dan pemberian wang saku bulanan untuk membeli buku-buku yang diinginkan sendiri oleh anak-anak. Saiful pernah melakukan kesalahan pada suatu pagi dan dia menerima hukuman paling berat yang pernah dirasakan iaitu dipulas telinganya tetapi ayahnya menelefonnya pada pukul 11 pagi untuk memperbaiki hubungan mereka. Hassan al-Banna cuba untuk menjaga hubungan diantara dirinya dan anak-anak. Lantaran itu,sungguhpun beliau berlembut dengan anak-anak tetapi apabila anak-anak melakukan kesalahan, beliau tetap memberikan hukuman yang setimpal. Tsana pula pernah tidak memakai sandal ketika keluar rumah menyebabkan ayahnya memukul kakinya dengan pembaris panjang sebanyak sepuluh kali tetapi Tsana mengatakan yang dia hampir ingin ketawa kerana pukulan si bapa sanagt perlahan.

Paling penting dalam mendidik anak-anak, Hassan al-Banna menanamkan solidaritas dengan kondisi islam di dalam rumah. Pada tahun 1948 berlaku Perang Palestin, ketika ibu sedang membuat kuih untuk jamuan Hari Raya, Hassan al-Banna datang dan berkata dengan agak marah ‘Ya Ummu Wafa’, apakah engkau akan tetap membuat rotia sedangkan 12 orang Ikhwah gugur di Palestin’. Sejak itu ibu tidak pernah membuat roti sehingga ayah menghembuskan nafas terakhir.

0 comments: