? ??????????????Spongebob? ????? ?? ???Rating: 4.3 (41 Ratings)??35 Grabs Today. 9593 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????Do You Feel Lucky?? ????? ?? ???Rating: 4.8 (23 Ratings)??33 Grabs Today. 6636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Lil BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, October 30, 2007

Booster study dr Zulaikha

Ana mulakan dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi MAha Penyayang. Semoga ana menulis ni semata-mata kerana Allah bukan kerana pihak yang lain. Sepertimana yang kita tahu, kebanyakan akhwat terutama akhwat UPSI semakin menurun pencapaiannya dalam akademik. Pencapaian akademik keseluruhan juga tidak memberangsangkan kerana tiada akhwat yang betul-betul cemerlang, mendapat dekan untuk menyambung pelajaran ke peringkat tertinggi samaada meneruskan pelajaran di UPSI atau di luar. Pendapat ana adalah penting kejayaan seseorang akhwat dalam akademik dalam masa yang sama di berjaya menyumbang sepenuhnya kepada dakwah dan tarbiyah ini. Sebagai contoh, jika ada akhwat UPSI yang Berjaya mendapat PNGK dekan atau melebihi 3.75, kemungkinan besar akhwat tersebut akan ditawarkan untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi dengan biasiswa dan akan menjadi lecturer di UPSI. Peluang ini boleh digunakan untuk memantapkan lagi dakwah di UPSI.

Namun, sepertimana fenomena yang kita dapat lihat pada hari ini, adalah agak mustahil untuk mencapai misi tersebut. Dapat dilihat akhwat kurang bersemangat untuk study, samaada dalam kelas atau semasa minggu peperiksaan. Jadi ana akan mengulas dengnan lebih lanjut tentang cadangan bagaimana untuk meningkatkan semangat akhwat untuk terus belajar dengan baik seterusnya mencapai kecemerlangan. Anatara perkara yang boleh dilakukan untuk meningkat kan booster akhwat ialah teak AKAD boleh menganjurkan seminar akademik menjelang peperiksaan. Dalam seminar tersebut hendaklah ditekankan betapa perlunya seorang akhwat itu Berjaya dalam pelajaran, malah bukan sahaja Berjaya malah mencapai kejayaan yang memberangsangkan. Team TTK boleh menjemput akhwat atau ikhwah yang Berjaya mencapai kejayaan yang cemerlang dalam akademik dalam masa yang sama cemerlang dalam dakwah untuk mengisi. Ini akan memberikan semangat kepada akhwat untuk Berjaya sebagaimana akhwat atau ikhwah tersebut. Kadang-kala mungkin akhwat atau ikhwah yang Berjaya malu untuk memperkatakan tentang kejayaan mereka, pihak TTk juga boleh menjemput akhwat lain yang mengetahui perkembangan semasa akhwat yang Berjaya untuk mengatakan tentang mereka dari pihak orang lain.

Selain itu akhwat juga perlu banyak didedahkan dengan orang yang Berjaya dalam kehidupan dalam masa yang sama kerja dakwah mereka sangat mantap. Akhwat mungkin boleh diberi task untuk mengkaji seseorang tokoh tersebut. Sebagai contoh; tokoh tersebut ialah Abdul Aziz RAntisi; antara mursyid am HAMAS yang merupakan seorang doctor perubatan, belajar di Universiti Iskandariah Mesir namun menyerahkan seluruh hidupnya kepada dakwah dan akhirnya syahid di jalan Ilahi ; Abdullah Azam merupakan seorang pensyarah di Universiti terkemuka dan banyak lagi kisah kejayaan akademik tokoh-tokoh dakwah. Ini merupakan bukti seharusnya seorang Islam itu Berjaya bukan sahaja Berjaya dalam dakwahnya malah berjaya dalam akademik dan kehidupan di dunia ini.

Namun yang paling penting adalah menekankan kepada akhwat tentang pentingnya meluruskan niat semata-mata kerana Allah. Tujuan utama kita seharusnya untuk mencari redhaNya. Selepas itu barulah tujuan kita adalah untuk mengejar kejayaan dunia untuk kepentingan dakwah. Apabila niat kita settle insya Allah kita akan mudah untuk berbuat apa sahaja termasuk sentiasa bersemmangat untuk sentiasa belajar dengan baik dan mencapai kejayaan cemerlang dalam akademik. Ana bercakap tapi ana sekali lagi amat susah untuk bebuat. Tapi ana bertekad untuk berubah. Doakan ana semoga ana bercakap dan ana yang pertama-tama berbuat.

Afwan kathira wa jazakillah hu khairan kathira

Booster study dr Khaulah

“ngantuknya!!” ucap Mala sambil mulutnya luas terkuak.

”tutuplah mulut tu kalau ya pun. Tak sopanla kamu ni”, respon Shila tidak senang dengan perilaku roomatenya.

” Opss..lupa!! jazakillah. Mana akhwat yang lain? Sepi je banglo ni. Tadi punyalah riuh. Dengar nasyid la.. makan kuih raya la.. sekarang macam takde orang je,” kata Mala sementara matanya liar memandang ke arah pintu. Walaupun pintu tersebut masih tertutup, Mala tetap memandangnya seakan boleh melihat suasana akhwat di banglo.

”Entah. Dah tidur kot. Mana taknya, tadi kan ramai yang keluar. Ada yang follow up sekolah, ada yang baru habis post mortem rehlah, ada yang baru balik dari program luar. Faham-faham je la,” balas Shila. Jauh di sudut hatinya, dia sebenarnya kagum dengan sikap akhwat. Walaupun di ambang peperiksaan, masih sanggup lagi berkorban masa dan wang ringgit untuk memenuhi tuntutan dakwah. Alhamdulillah..bisik hati kecilnya.

” Erm.. betul jugak..malas la nak study. Semua orang dah tak study. Takde mood”, ucap Mala sambil tangannya mula menutup buku karangan Prof. Halim. Penutup pen dicapai dan dengan pantas batang pen disatukan bersama penutupnya.

Shila hanya memandang sepi Mala. Tanpa berkata apa-apa, Shila meneruskan pembacaannya. ”Bab ni perlu difahamkan hari ni,”bisik Shila. Calculator dicapainya dan nombor-nombor ditekan pantas persis seorang akauntan. Perbuatan Mala tidak sedikitpun menarik perhatian Shila. Dia masih lagi berusaha menekan kalkulator. Nombor demi nombor ditekan lagi. Apabila sampai pada langkah terakhir, Shila berhenti.

” Ala.. jawapan tak sama,” keluh Shila.

” ana nak tido dulu. Ngantuk..,” Mala mencapai bantal dan selimutnya. Belum sampai dua minit, dia sudah terlelap.

Shila masih lagi berusaha menyelesaikan masalah matematik. Jam sudah menunjukkan pukul 1 pagi. Setelah beberapa kali percubaan, akhirnya jawapan yang dicari-cari muncul jua.

” alhamdulillah..” luah Shila dengan nada gembira.

Tanpa rasa jemu, Shila cuba untuk menjawab soalan seterusnya. Shila masih ingat lagi peringatan Allah dalam surah yang biasa dibaca. Setelah selesai sesuatu pekerjaan, hendaklah meneruskan dengan pekerjaan lain. Tidak kiralah perkara itu hanya perkara kecil, namun hakikatnya masa perlulah diisi dengan perkara-perkara yang berguna.

Masa tidak pernah menunggu kita. Tapi, kita yang sering mengabaikannya. Apabila berada bersama, jarang yang menghargainya. Tetapi, apabila sudah tiada, ramai yang terkapai-kapai. Ramai yang mengeluh.. Ramai yang menyesal.. Ramai yang menderita.. Masa selama 1 saat mungkin tidak berguna kepada sesetengah orang. Pernahkah terfikir, dalam masa 1 saat, macam-macam boleh berlaku. Nyawa dicabut, bumi digoncang, kemalangan jiwa, kehilangan harta dan jiwa dan sebagainya sudah cukup sinonim dengan kita. Saban hari, memang itulah yang berlaku.

Ya, memang lumrah manusia diciptakan bersikap suka mengeluh. Apabila ditimpa sesuatu ujian, dia menjadi keluh kesah dan apabila mendapat kebajikan, dia menjadi kikir. Dengan hanya nikmat yang sebesar habuk di pandangan Allah yang Maha Kaya, begitu ramai yang sombong dan bongkak. Yang menghairankan apabila diberi ujian, ramai yang tersungkur. Tidak dapat menghadapi ujian yang dikurniakan Allah sedangkan mungkin di situlah peluang yang diberikan oleh Allah kepada kita untuk mencari pahala. Manusia memang pelik..

Shila menggeleng kepala memikirkan dirinya yang sering menangguh-nagguh sesuatu pekerjaan. Kalau dahulunya sebelum dia ditarbiyah, jangan katakan A. Kadang-kadang A+ pun sekacang kuda senang dirembatnya. Entah kenapa semangatnya mula menurun dalam bidang akademik. Nak kata kerja dakwah mantap, takde lah mantap mana. Memang tak mantap pun. Anak halaqah baru berapa yang mampu dibinanya. Anak taalim pula setiap minggu bertukar. Kadang-kadang tak pernah ada yang mahu menjenguk muka Shila untuk mendengar pengisian pada minggu-minggu tertentu. Sibuk..katanya ada assignment..discussion..program.. Shila tak pernah marah. Dia tahu memang itulah sikap yang akan ditonjolkan objek dakwahnya di awal usia tarbiyah. Shila tak pernah bersungut.. Dia tahu, Allah sedang mengujinya. Shila tak pernah berputus asa.. Dia tahu Allah sedang memilih yang terbaik untuk saf pimpinan dakwah. InsyaAllah bila tiba masanya, akan ada segolongon objek dakwahnya yang akan membantunya menyebarkan risalah yang suci.

Akademik?? Siapa yang tak kenal dengan sikapnya yang suka tidur di dalam kelas. Masuk je kuliah tak sampai 5 minit, mata mula berkaca-kaca. Bukan kerana terharu dengan ucapan yang diberikan oleh pensyarah namun dek kerana menahan ngantuk. Selalunya pada minit ke sepuluh, Shila sudah terbang ke alam fantasi ciptaannya. Akhwat sekuliah memang pernah mengejutnya beberapa kali. Tapi, usaha mereka sia-sia. Tak senang dimakan..

Shila rasa sedih. Bukan dia tidak mengetahui perkara itu seakan tidak menghormati pensyarah.. Risau jika ilmu yang dipelajari tidak diredhai.. risau jjika niat belajarnya tersasar..pelbagai cara pernah dia lakukan. Skipping sebelum ke kelas, keluarikan duit untuk membeli vitamin B complex..bawa makanan dalam kelas.. makan waktu lecturer mengajar dan banyak lagi.. Shila masih ingat lagi sewaktu di zaman persekolahan, seringkali mendapat pujian cikgu kerana prestasi di dalam akademik yang cukup membanggakan sekolah. Shila pernah mendapat anugerah pelajar cemerlang UPSR, PMR, SPM. Tidak kurang juga di matriks takkala Shila dipanggil ke atas pentas mengambil hadiah di atas pencapaiannya di dalam subjek matematik. Apabila Shila mengingati kembali kenangan lepas, dia sering tersenyum. Kenangan-kenangan itu menjadi penguat semangat untuk Shila agar lebih termotivasi lagi untuk belajar.

Tarbiyah sebenarnya sudah mengajar semua aspek. Murabbiyah juga sering menekankan aspek menjaga masa. Di dalam muwassofat tarbiyah juga terkandung ’Hariisun a’la wakt’. Bila Shila menyemak kembali elemen-elemen yang terkandung di bawah sifat ini, ’gagal’. Itu sahaja yang mampu dilafazkan. Shila sedar dia pernah beberapa kali membuang waktu. Sering terleka dengan sikap segelintir akhwat dengan perkara-perkara kurang berfaedah. InsyaAllah Shila akan mengubah. Ini merupakan azam yang sudah beberapa kali diperbaharui. Sangat mudah melafazkan azam tetapi sangat payah melaksanakannya.

Shila tersentak dari lamunan. Dia segera beralih ke alam nyata, membiarkan lamunannya bergantung tanpa tali. Shila tersenyum sendirian. Bukan bangga kerana prestasi cemerlang dalam akademik tetapi dia berusaha melaksanakan fardhu ain yang diperintahkan oleh Allah kepadanya. Belajar dan menuntu ilmu juga merupakan amanah dakwah. Tak boleh disia-siakan sewenang-wenangnya. Dia akan teruskan usaha tanpa kenal penat lelah. insyaAllah, Shila akan sentiasa menggenggam janji pada dirinya sendiri. Dakwah nombor satu tetapi study bukan nombor dua...!!

Shila meneruskan usaha menyelesaikan soalan topik hermite interpolation..

Thursday, October 25, 2007

Bagaimana kita meraih pahala ketika Haid?

Ketika ana membaca buku The Way to Win karya Solikhin Abu Izzuddin, lembar demi lembar halaman buku tersebut ana selak sehingga mata ini tertancap pada satu frasa yang agak menarik untuk dikongsi bersama. Orang yang berbeza tidak semestinya baik, tetapi orang yang baik semestinya tampak berbeza. Ehm… termenung sejenak memikirkan frasa ini. Memang betul, seorang pencuri dan pembunuh nampak berbeza tatkala berada dalam lingkungan bi’ah yang baik, berbeza dalam erti kata dalam keadaan orang lain cenderung untuk melakukan kebaikan tetapi mereka cenderung untuk istiqomah dalam kemaksiatan bukan dalam keadaan baik. Tetapi, seorang yang baik memang sentiasa tampak berbeza kerana dalam dunia fitan (fitnah akhir zaman) ini, orang yang melakukan kebaikan semua dianggap ganjil, berbeza, pelik dan ghuroba’. Masyarakat umum menoleh dua kali jika terlihat akhwat khusyuk membaca masyhaf ketika menunggu bas, kakak kita mungkin pelik melihat kita yang bermatian cegah mereka dari bercouple dan ibubapa kita mungkin pelik melihat anak mereka ini sibuk melobi nikah walau pengajian masih belum selesai. Tetapi, begitulah dakwah dan tarbiyah mengajar kita agar jangan canggung bila menjadi orang yang pelik, jangan melatah tatkala ada mata-mata yang memandang sinis kita, tetapi ingat…pelik kita bukan bermakna eksklusif.

Begitu juga dengan tajuk esei ini. Kadang-kadang, orang umum mungkin terkesima, masih ada orang sanggup memerhatikan hal-hal yang sekecil ini? Jangankan orang awam ana sendiri pun terfikir sejenak tatkala menemui buku berjudul Meraih pahala ketika haid. Oh…muhasaah diri kembali. Apa agaknya amal yang kita boleh banggakan ketika kita sedang menstrual? Selalunya tiba saat ini, kebanyakan akhwat merasa down, dengan alasan tidak dapat melantunkan bacaan suci Quran, tidak boleh melakukan ibadat rutin seperti solat dan tak boleh shaum seperti biasa. Kadang-kadang..bila perioh..Horey…! boleh ‘bantai’ tidur sampai siang, kalau tengah kuliah tidak perlu berasak-asak dengan student untuk tunaikan solat Zuhor di surau yang sempit sementara nak kejar kuliah pukul 2 petang..astaghfirulah…moga ana sama-sama mengikhlaskan niat semata-mata kerana Allah, ibadat kita sebagai hamba tiada cuti-cuti. Masa period bukan masa cuti ibadat tetapi inilah masa untuk kita sebenarnya melipatgandakan amal lantaran kerana amal rutin yang boleh kita lakukan makin terhad.

Apa yang oleh kita lakukan untuk meraih pahala? Macam biasa lah zikir ma’thurat dan istighfar kalau boleh jangan biarkan ber’lubang’ hatta walau target untuk satu hari. Tetapi kadang-kadang time period lah, ma’thurat kita banyak miss lantaran kerana lazimnya baca ma;thurat selepas solat tetapi bila tak solat, ma’turat pun postpone dan akhirnya tak buat. Target kita baca buku pun tambah lebih dari kebiasaan. Andai sebelum ini, kita target 20ms seminggu, jadi ketika period biar kita target 20ms untuk sehari. Ini penting supaya apabila dah ‘suci’ kita tidak akan tinggalkan frasa period itu dengan sia-sia tetapi sebaliknya ada perubahan baik yang kita bawa iaitu tsaqofah kita semakin bertambah. Tak kisahlah tsaqofah dalam dakwah, nikah, ruhiyah dan lain-lain.

Selain itu, kita boleh ambil kesempatan untuk me’review’ kembali hafalan hadis Arbain kita, dah hafaz sampai hadis ke berapa? Adakah tahun lepas kita hafal sampai hadis ke5 tetapi kuantiti hafazan kita masih di takuk yang sama sungguhpun masa terbiyah kita semakin bertamah. Boleh jadi, mahu mencari kualiti seperti Umar yang tidak akan berganjak ke surah selanjutnya jika di tidak beramal seluruhnya dengan isi kandungan surah al-Baqorah. wa’allahua’lam.

Sebenarnya, amal untuk raih pahala terlalu banyak, tak kisahlah kita period atau tak. Paling penting, kalau kita nak, banyaklah daya kita, banyaklah usaha kita. Tetapi jika kita tak nak , maka banyaklah dalih kita, banyaklah alasan kita. Kalau kita, tidak mampu untuk melakuakn sesuatu kebaikan, tetapi kita membantu orang atau memudahkan jalan untuk seseorang melakukan kebaikan pun kita dapat ganjaran pahala sama dengan orang yang melakukan kebaikan. Ana teringat seorang akhwat membangkitkan satu isu- benarkah kerja dakwah kita makin kurang kalau menikah??..Teng..teng..antunna rasa macam mana? Sebenarnya mungkin kalau sebelum nikah kerja dakwah kita 90:10 tetapi bila kita nikah contonya berkurang menjadi 50:50. sebenarnya nisbah 40 yang hilang itu kita telah bagi kepada suami kita melalui perhatian yang kita curahkan kepada rumah tangga, mentarbiyah anak-anak di rumah, jaga makan minum dan lain-lain. Katakan kerja dakwah suami sebelum menikah 60:40, kita beri dia 40 peratus, jadi dia boleh comitte pada kerja dakwah 100% iaitu 60+40=100%. Tidak cukup dengan itu, kalau kita memudahkan jalan orang melakukan kebaikan, maka kita dapat pahala setimpal dengan orang yang melakukan kebaikan. Sama juga kalau kita memudahkan jalan suami untuk berjihad dengan membantu mengawasi rumah dan anak-anak, maka kita pun akan mendapat imbalan yang sama denagn pahala suami kita. Jadi, kalau commitment kita pada dakwah jadi 50 selepas nikah, kita tetap dapat pahala setimpal dengan pahala suami=100, jadi pahala kita 150%,ehm..banyak kan?

Sama juga, perkara yang ana, hendak tekankan kalau kita tidak melakukan solat tetapi kita memudahkan jalan untuk mereka solat pun dapat imbalan yang sama. Sebagai contoh, menjaga anak akhwat ketika umi sedang solat, membentangkan sejadah, bila akhwat berpuasa kita menjadi orang yang terkehadapan menyediakan juadah berbuka puasa untuk mereka. Pendek kata, sebenarnya terlalu banyak ruang dan peluang untuk kita buat amal ibadat. Wa’allahua’lam

Monday, October 22, 2007

15 alasan kenapa kita kena rindukan Ramadhan

Seperti seorang kekasih, selalu diharap-harap kedatangannya. Rasanya tak ingin berpisah sekalipun cuma sedetik. Begitulah Ramadhan seperti digambarkan sebuah hadits yang diriwayatkan Ibnu Khuzaimah, "Andaikan tiap hamba mengetahui apa yang ada dalam Ramadhan, maka ia bakal berharap satu tahun itu puasa terus." Sesungguhnya, ada apanya di dalam Ramadhan itu, ikutilah berikut ini:
1. Gelar taqwaTaqwa adalah gelar tertinggi yang dapat diraih manusia sebagai hamba Allah. Tidak ada gelar yang lebih mulia dan tinggi dari itu. Maka setiap hamba yang telah mampu meraih gelar taqwa, ia dijamin hidupnya di surga dan diberi kemudahan-kemudahan di dunia. Dan puasa adalah sarana untuk mendapatkan gelar taqwa itu. "Hai orang-orang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa." (QS al-Baqarah: 183) Kemudahan-kemudahan yang diberikan Allah kepada hambanya yang taqwa, antara lain: A. Jalan keluar dari semua masalah Kemampuan manusia amat terbatas, sementara persoalan yang dihadapi begitu banyak. Mulai dari masalah dirinya, anak, istri, saudara, orang tua, kantor dan sebagainya. Tapi bila orang itu taqwa, Allah akan menunjukkan jalan berbagai persoalan itu. Bagi Allah tidak ada yang sulit, karena Dialah pemilik kehidupan ini. "...Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar." (QS. Ath Thalaaq: 2) "...Dan barang siapa bertaqwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya." (QS. Ath Thalaaq: 4) B. Dicukupi kebutuhannya "Dan memberinya rezeki dari arah yang tak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya...."(QS. Ath Thalaaq: 3) C. Ketenangan jiwa, tidak khawatir dan sedih hati Bagaimana bisa bersedih hati, bila di dalam dadanya tersimpan Allah. Ia telah menggantungkan segala hidupnya kepada Pemilik kehidupan itu sendiri. Maka orang yang selalu mengingat-ingat Allah, ia bakal memperoleh ketenangan. "Hai anak-anak Adam, jika datang kepadamu rasul-rasul daripada kamu yang menceritakan kepadamu ayat-ayat-KU, maka barangsiapa bertaqwa dan mengadakan perbaikan, tidaklah ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (QS. al-A'raaf: 35)
2. Bulan pengampunanTidak ada manusia tanpa dosa, sebaik apapun dia. Sebaik-baik manusia bukanlah yang tanpa dosa, sebab itu tidak mungkin. Manusia yang baik adalah yang paling sedikit dosanya, lalu bertobat dan bernjanji tidak mengulangi perbuatan dosa itu lagi. Karena dosa manusia itu setumpuk, maka Allah telah menyediakan alatpenghapus yang canggih. Itulah puasa pada bulan Ramadhan. Beberapa hadis menyatakan demikian, salah satunya diriwayatkan Bukhari Muslim dan Abu Dawud, "Barangsiapa berpuasa pada bulan Ramadhan karena keimanannya dan karena mengharap ridha Allah, maka dosa-dosa sebelumnya diampuni."
3. Pahalanya dilipatgandakanTidak hanya pengampunan dosa, Allah juga telah menyediakan bonus pahala berlipat-lipat kepada siapapun yang berbuat baik pada bulan mulia ini. Rasulullah bersabda, "Setiap amal anak keturunan Adam dilipatgandakan. Tiap satu kebaikan sepuluh lipad gandanya hingga tujuh ratus lipat gandanya." (HR. Bukhari Muslim). Bahkan amalan-amalan sunnah yang dikerjakan pada Ramadhan, pahalanya dianggap sama dengan mengerjakana amalan wajib (HR. Bahaiqi dan Ibnu Khuzaimah). Maka perbanyaklah amal dan ibadah, mumpung Allah menggelar obral pahala.
4. Pintu surga dibuka dan neraka ditutup"Kalau datang bulan Ramadhan terbuka pintu surga, tertutup pintu neraka, dan setan-setan terbelenggu."(HR Muslim) Kenapa pintu surga terbuka? Karena sedikit saja amal perbuatan yang dilakukan, bisa mengantar seseorang ke surga. Boleh diibaratkan, bulan puasa itu bulan obral. Orang yang tidak membeli akan merugi. Amal sedikit saja dilipatgandakan ganjarannya sedemikian banyak. Obral ganjaran itu untuk mendorong orang melakukan amal-amal kebaikan di bulan Ramadhan. Dengan demikian otomatis pintu neraka tertutup dan tidak ada lagi kesempatan buat setan menggoda manusia.
5. Ibadah istimewaKeistimewaan puasa ini dikatakan Allah lewat hadis qudsinya, "Setiap amalan anak Adam itu untuk dirinya, kecuali puasa. Itu milik-Ku dan Aku yang membalasnya karena ia (orang yang berpuasa) meninggalkan syahwat dan makanannya karena Aku." (HR Bukhari Muslim) Menurut Quraish Shihab, ahli tafsir kondang dari IAIN Syarif Hidayatullah Jakarta, puasa dikatakan untuk Allah dalam arti untuk meneladani sifat-sifat Allah. Itulah subtansi puasa. Misalnya, dalam bidang jasmani, kita tahu Tuhan tidak beristri. Jadi ketika berpuasa dia tidak boleh melakukan hubungan seks. Allah tidak makan, tapi memberi makan. Itu diteladani, maka ketika berpuasa kita tidak makan, tapi kita memberi makan. Kita dianjurkan untuk mengajak orang berbuka puasa. Ini tahap dasar meneladani Allah. Masih ada tahap lain yang lebih tinggi dari sekedar itu. Maha Pemurah adalah salah satu sifat Tuhan yang seharusnya juga kita teladani. Maka dalam berpuasa, kita dianjurkan banyak bersedekah dan berbuat kebaikan. Tuhan Maha Mengetahui. Maka dalam berpuasa, kita harus banyak belajar. Belajar bisa lewat membaca al-Qur'an, membaca kitab-kitab yang bermanfaat, meningkatkan pengetahuan ilmiah. Allah swt setiap saat sibuk mengurus makhluk-Nya. Dia bukan hanya mengurus manusia. Dia juga mengurus binatang. Dia mengurus semut. Dia mengurus rumput-rumput yang bergoyang. Manusia yang berpuasa meneladani Tuhan dalam sifat-sifat ini, sehingga dia harus selalu dalam kesibukan. Perlu ditekankan meneladani Tuhan itu sesuai dengan kemampuan kita sebagai manusia. Kita tidak mampu untuk tidak tidur sepanjang malam, tidurlah secukupnya. Kita tidak mampu untuk terus-menerus tidak makan dan tidak minum. Kalau begitu, tidak makan dan tidak minum cukup sejak terbitnya fajar sampai tenggelamnya matahari saja.
6. Dicintai AllahNah, sesesorang yang meneladani Allah sehingga dia dekat kepada-Nya. Bila sudah dekat, minta apa saja akan mudah dikabulkan. Bila Allah telah mencintai hambanya, dilukiskan dalam satu hadis Qudsi, "Kalau Aku telah mencintai seseorang, Aku menjadi pendengaran untuk telinganya, menjadi penglihatan untuk matanya, menjadi pegangan untuk tangannya, menjadi langkah untuk kakinya." (HR Bukhari)
7. Do'a dikabulkan"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, katakanlah bahwa Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang berdo'a apabila dia berdo'a, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku." (QS. al-Baqarah: 186) Memperhatikan redaksi kalimat ayat di atas, berarti ada orang berdo'a tapi sebenarnya tidak berdo'a. Yaitu do'anya orang-orang yang tidak memenuhi syarat. Apa syaratnya? "maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku." Benar, berdo'a pada Ramadhan punya tempat khusus, seperti dikatakan Nabi saw, "Tiga do'a yang tidak ditolak; orang berpuasa hingga berbuka puasa, pemimpin yang adil dan do'anya orang teraniaya. Allah mengangkat do'anya ke awan dan membukakan pintu-pintu langit. 'Demi kebesaranKu, engkau pasti Aku tolong meski tidak sekarang." (HR Ahmad dan Tirmidzi) Namun harus diingat bahwa segala makanan yang kita makan, kecucian pakaian, kesucian tempat, itu punya hubungan yang erat dengan pengabulan do'a. Nabi pernah bersabda, ada seorang yang sudah kumuh pakaiannya, kusut rambutnya berdo'a kepada Tuhan. Sebenarnya keadaannya yang kumuh itu bisa mengantarkan do'anya dia diterima. Tapi kalau makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya yang dipakainya terambil dari barang yang haram, bagaimana bisa dikabulkan doa'nya? Jadi do'a itu berkaitan erat dengan kesucian jiwa, pakaian dan makanan. Di bulan Ramadhan jiwa kita diasah hingga bersih. Semakin bersih jiwa kita, semakin tulus kita, semakin bersih tempat, pakaian dan makanan, semakin besar kemungkinan untuk dikabulkan do'a.
8. Turunnya Lailatul QodarPada bulan Ramadhan Allah menurunkan satu malam yang sangat mulia. Saking mulianya Allah menggambarkan malam itu nilainya lebih dari seribu bulan (QS. al-Qadr). Dikatakan mulia, pertama lantaran malam itulah awal al-Qur'an diturunkan. Kedua, begitu banyak anugerah Allah dijatuhkan pada malam itu. Beberapa hadits shahih meriwayatkan malam laulatul qodar itu jatuh pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Seperti dirawikan Imam Ahmad, "Lailatul qadar adalah di akhir bulan Ramadhan tepatnya di sepuluhb terakhir, malam keduapuluh satu atau duapuluh tiga atau duapuluh lima atau duapuluh tujuh atau duapuluh sembilan atau akhir malam Ramadhan. Barangsiapa mengerjakan qiyamullail (shalat malam) pada malam tersebut karena mengharap ridha-Ku, maka diampuni dosanya yang lampau atau yang akan datang." Mengapa ditaruh diakhir Ramadhan, bukan pada awal Ramadhan? Rupanya karena dua puluh malam sebelumnya kita mengasah dan mengasuh jiwa kita. Itu adalah suatu persiapan untuk menyambut lailatul qodar. Ada dua tanda lailatul qadar. Al Qur'an menyatakan, "Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat JIbril dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan / kedamaian sampai terbit fajar. (QS al-Qadr: 4-5) Malaikat bersifat gaib, kecuali bila berubah bentuk menjadi manusia. Tapi kehadiran malaikat dapat dirasakan. Syekh Muhammad Abduh menggambarkan, "Kalau Anda menemukan sesuatu yang sangat berharga, di dalam hati Anda akan tercetus suatu bisikan, 'Ambil barang itu!' Ada bisikan lain berkata, 'Jangan ambil, itu bukan milikmu!' Bisikan pertama adalah bisikan setan. Bisikan kedua adalah bisikan malaikat." Dengan demikian, bisikan malaikat selalu mendorong seseorang untuk melakukan hal-hal positif. Jadi kalau ada seseorang yang dari hari demi hari sisi kebajikan dan positifnya terus bertambah, maka yakinlah bahwa ia telah bertemu dengan lailatul qodar.
9. Meningkatkan kesehatanSudah banyak terbukti bahwa puasa dapat meningkatkan kesehatan. Misalnya, dengan puasa maka organ-organ pencernaan dapat istirahat. Pada hari biasa alat-alat pencernaan di dalam tubuh bekerja keras. Setiap makanan yang masuk ke dalam tubuh memerlukan proses pencernaan kurang lebih delapan jam. Empat jam diproses di dalam lambung dan empat jam di usus kecil (ileum). Jika malam sahur dilakukan pada pukul 04.00 pagi, berarti pukul 12 siang alat pencernaan selesai bekerja. Dari pukul 12 siang sampai waktu berbuka, kurang lebih selama enam jam, alat pencernaan mengalami istirahat total. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Berdasarkan penelitian yang dilakukan para ahli kesehatan, ternyata dengan berpuasa sel darah putih meningkat dengan pesat sekali. Penambahan jumlah sel darah putih secara otomatis akan meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Menghambat perkembangan atau pertumbuhan bakteri, virus dan sel kanker. Dalam tubuh manusia terdapat parasit-parasit yang menumpang makan dan minum. Dengan menghentikan pemasukan makanan, maka kuman-kuman penyakit seperti bakteri-bakteri dan sel-sel kanker tidak akan bisa bertahan hidup. Mereka akan keluar melalui cairan tubuh bersama sel-sel yang telah mati dan toksin.Manfaat puasa yang lain adalah membersihkan tubuh dari racun kotoran dan ampas, mempercepat regenasi kulit, menciptakan keseimbangan elektrolit di dalam lambung, memperbaiki fungsi hormon, meningkatkan fungsi organ reproduksi, meremajakan atau mempercepat regenerasi sel-sel tubuh, meningkatkan fungsi fisiologis organ tubuh, dan meningkatkan fungsi susunan syaraf.
10. Penuh harapanSaat berpuasa, ada sesuatu yang diharap-harap. Harapan itu kian besar menjelang sore. Sehari penuh menahan lapar dan minum, lalu datang waktu buka, wah... rasanya lega sekali. Alhamdulillah. Itulah harapan yang terkabul. Apalagi harapan bertemu Tuhan, masya' Allah, menjadikan hidup lebih bermakna. "Setiap orang berpuasa selalu mendapat dua kegembiraan, yaitu tatkala berbuka puasa dan saat bertemu dengan Tuhannya." (HR. Bukhari).
11. Masuk surga melalui pintu khusus, Rayyaan"Sesungguhnya di surga itu ada sebuah pintu yang disebut rayyan yang akan dilewati oleh orang-orang yang berpuasa pada hari kiamat nanti, tidak diperbolehkan seseorang melewatinya selain mereka. Ketika mereka dipanggil, mereka akan segera bangkit dan masuk semuanya kemudian ditutup." (HR. Bukhari)
12. Minum air telaganya Rasulullah saw"Barangsiapa pada bulan Ramadhan memberi makan kepada orang yang berbuka puasa, maka itu menjadi ampunan bagi dosa-dosanya, dan mendapat pahala yang sama tanpa sedikit pun mengurangi pahala orang lain. Mereka (para sahabat) berkata, 'Wahai Rasulullah, tidak setiap kami mempunyai makanan untuk diberikan kepada orang yang berbuka puasa.' Beliau berkata, 'Allah memberikan pahala kepada orang yang memberi buka puasa meski dengan sebutir kurma, seteguk air, atau sesisip susu...Barangsiapa memberi minum orang yang berpuasa maka Allah akan memberinya minum seteguk dari telagak dimana ia tidak akan haus hingga masuk surga." (HR. Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi)
13. Berkumpul dengan sanak keluargaPada tanggal 1 Syawal ummat Islam merayakan Hari Raya Idhul Fitri. Inilah hari kemenangan setelah berperang melawan hawa nafsu dan syetan selama bulan Ramadhan. Di Indonesia punya tradisi khusus untuk merayakan hari bahagia itu yang disebut Lebaran. Saat itu orang ramai melakukan silahtuhrahim dan saling memaafkan satu dengan yang lain. Termasuk kerabat-kerabat jauh datang berkumpul. Orang-orang yang bekerja di kota-kota pulang untuk merayakan lebaran di kampung bersama kedua orang tuanya. Maka setiap hari Raya selalu terjadi pemandangan khas, yaitu orang berduyun-duyun dan berjubel-jubel naik kendaraan mudik ke kampung halaman. Silahturahim dan saling memaafkan itu menurut ajaran Islam bisa berlangsung kapan saja. Tidak mesti pada Hari Raya. Tetapi itu juga tidak dilarang. Justru itu momentum bagus. Mungkin, pada hari biasa kita sibuk dengan urusan masing-masing, sehingga tidak sempat lagi menjalin hubungan dengan tetangga dan saudara yang lain. Padahal silahturahim itu dianjurkan Islam, sebagaimana dinyatakan hadis, "Siapa yang ingin rezekinya dibanyakkan dan umurnya dipanjangkan, hendaklah ia menghubungkan tali silaturahmi!" (HR. Bukhari)
14. Qaulan tsaqiilaaPada malam Ramadhan ditekankan (disunnahkan) untuk melakukan shalat malam dan tadarus al-Qur'an. Waktu paling baik menunaikan shalat malam sesungguhnya seperdua atau sepertiga malam terakhir (QS Al Muzzammil: 3). Tetapi demi kesemarakan syiar Islam pada Ramadhan ulama membolehkan melakukan terawih pada awal malam setelah shalat isya' dengan berjamaah di masjid. Shalat ini populer disebut shalat tarawih. Shalat malam itu merupakan peneguhan jiwa, setelah siangnya sang jiwa dibersihkan dari nafsu-nafsu kotor lainnya. Ditekankan pula usai shalat malam untuk membaca Kitab Suci al-Qur'an secara tartil (memahami maknanya). Dengan membaca Kitab Suci itu seseorang bakal mendapat wawasan-wawasan yang luas dan mendalam, karena al-Qur'an memang sumber pengetahuan dan ilham. Dengan keteguhan jiwa dan wawasan yang luas itulah Allah kemudian mengaruniai qaulan tsaqiilaa (perkataan yang berat). Perkataan-perkataan yang berbobot dan berwibawa. Ucapan-ucapannya selalu berisi kebenaran. Maka orang-orang yang suka melakukan shalat malam wajahnya bakal memancarkan kewibawaan.
15. Hartanya tersucikanSetiap Muslim yang mampu pada setiap Ramadhan diwajibkan mengeluarkan zakat. Ada dua zakat, yaitu fitrah dan maal. Zakat fitrah besarnya 2,5 kilogram per orang berupa bahan-bahan makanan pokok. Sedangkan zakat maal besarnya 2,5 persen dari seluruh kekayaannya bila sudah mencapai batas nisab dan waktunya. Zakat disamping dimaksudkan untuk menolong fakir miskin, juga guna mensucikan hartanya. Harta yang telah disucikan bakal mendatangkan barakah dan menghindarkan pemiliknya dari siksa api neraka. Harta yang barakah akan mendatangkan ketenangan, kedamaian dan kesejahteraan. Sebaliknya, harta yang tidak barakah akan mengundang kekhawatiran dan ketidaksejahteraan.

web best!!

 Berita
www.eramuslim.com Berita dunia Islam
www.hidayatullah.com Hidayatullah.com
www.infopalestina.com Pusat Informasi Palestina
www.republika.co.id Republika Online
www.sabili.co.id Sabili Cybernews
 Buku, Penerbitan, dan Percetakan
www.bukusenayan.com Senayan Abadi Publishing
www.cordova-bookstore.com Cordova Bookstore Online
www.eraintermedia.com Era Intermedia, menerbitkan buku-buku pemikiran dan pergerakan
www.gemainsani.co.id Gema Insani Online
www.kautsar.co.id Pustaka Al-Kautsar
www.penerbitpena.com Penerbit Pena
www.robbanipress.co.id Robbani Press Online
 Dakwah dan Harakah
at-tabayyun.tripod.com At-Tabayyun
dakwah-online.web.id Dakwah Online, Sampaikanlah walau satu ayat.
ulwani.tripod.com Al Ikhwan Al Muslimun, Anugerah Allah yang Terzalimi
www.al-ikhwan.net Kajian Islam berlandaskan Al-Qur’an dan As-Sunnah
www.boemi-islam.com Boemi Islam, Bumi Perjuangan dan Pergerakan
www.dakwah.info Dakwah Info
www.usahamulia.net Usahamulia dot net, SAMARA dan Da'wah
 Dunia Lain
www.majalah-ghoib.com Majalah Ghoib
 Ekonomi & Bisnis
www.ekonomisyariah.net Portal Ekonomi Syariah
Indonesia
www.ekonomisyariah.org Masyarakat Ekonomi Syariah (MES)
www.fossei.org Forum Silaturahmi Studi Ekonomi Islam (FoSSEI)
www.iseg-unpad.org Islamic Studies of Economics-Group (ISEG) FE Unpad
www.jpmi.or.id Jaringan Pengusaha Muslim Indonesia (JPMI)
www.karimconsulting.com KARIM Business Consulting
www.pasarmuslim.com Pasarmuslim.com, Media Iklan dan Bisnis
www.pkes.org Pusat Komunikasi Ekonomi Syariah (PKES)
www.sebi.ac.id STIE Shari'ah Economics & Banking Institute
www.senyumuslim.com Senyumuslim, Waralaba Toko Buku Islam
www.seputarkita.com Wijawiyata Jaring Asia
www.tazkiaonline.com TazkiaOnline.com, Merangkai Jejaring Ekonomi Syariah
 Ibadah Haji
www.informasihaji.com Informasi Haji Departemen Agama
 Ilmu Pengetahuan dan Teknologi
www.beritaiptek.com Berita IPTEK Online
www.harunyahya.com/indo Harun Yahya
www.ilmukomputer.com IlmuKomputer.Com
www.insight-magazine.com/indo Insight Magazine
www.istecs.org Institute for Science and Technology Studies (ISTECS)
www.mifta.org Muslim Information Technology Association
www.miti.or.id Masyarakat Ilmuwan dan Teknolog Indonesia (MITI)
 Jurnalisme dan Kepenulisan
kamus.javakedaton.com Kamus Bahasa Arab -
Indonesia
www.flpjepang.com Rumah Cinta, Forum Lingkap Pena (FLP) Jepang
www.forumlingkarpena.net Forum Lingkar Pena (FLP)
www.penulislepas.com Kiprah dan komunitas penulis lepas di internet
www.wedangjae.com Komunitas Wedangjae. Wacana dan Analisis Jurnalisme Empatik
 Kepemudaan, Pelajar, dan Mahasiswa
al-hadiid.brawijaya.ac.id KBM Al Hadiid Fakultas Teknik Universitas Brawijaya
isi.stiki.ac.id Ikatan Studi Islam (ISI) STIKI Malang
pusdipa.smkn7-smr.sch.id Pusat Studi Islam Pelajar (Puspida) SMKN 7 Samarinda
ukki.eepis-its.edu Unit Kegiatan Kerohanian Islam PENS ITS
ukmi.uns.ac.id Jamaah Nurul Huda UKM Islam Univ Sebelas Maret Surakarta
www.al-azzam.com LDK Al Azzam Universitas Budi Luhur
www.ash-shaff.org Barisan Dakwah SMAN 2 Bekasi
www.dakwah-fk.com Forum Ukhuwah Lembaga Da'wah Fakultas Kedokteran (FULDFK)
www.faris8.com Forum Alumni Rohis SMKN 8 (FARIS8)
www.fsldkn.org Forum Silaturahim Lembaga Dakwah Kampus Nasional (FSLDKN)
www.fsrmy.net Forum Silaturrahim Remaja Masjid Yogyakarta (FSRMY)
www.gamaisitb.org Keluarga Mahasiswa Islam ITB
www.hudzaifah.org Hudzaifah.org, Bertaqwa, Kreatif, dan Cerdas. Lembaga Dakwah Kampus Trisakti
www.iqroclub.org IQRO Club
www.jprmi.org Jaringan Pemuda dan Remaja Masjid Indonesia
www.kammi-itb.cjb.net KAMMI ITB
www.kammi-jepang.net Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI) Jepang
www.kammi.or.id Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI)
www.kammiuin.or.id KAMMI UIN Jakarta
www.kapmi.or.id Kesatuan Aksi Pelajar Muslim Indonesia (KAPMI)
www.karisma-itb.org Keluarga Remaja Islam Salman ITB
www.kmfh.hukum.ugm.ac.id KMFH UGM Yogyakarta
www.ksai-aluswah.org Kelompok Studi dan Amaliyah Islam (KSAI) Al Uswah, Lembaga Muslim Alumni SMAN 1 Teladan Yogyakarta
www.ski.fkip.uns.ac.id Sentra Kegiatan Islam FKIP UNS
www.skistttelkom.or.id Sentra Kegiatan Islam STT Telkom Bandung
www.thulabi-club.org Thulabi Club (TLC)
www.thulaby.com Thulaby Indonesia, Aliansi Pelajar dan Mahasiswa untuk Demokrasi, Kesejahteraan, dan Masyarakat Islami
www.ukmassalam.org UKM AsSalam Darmajaya
www.wasilah.net Wadah Silaturahim Alumni Rohis SLTP 88
 Kepribadian
www.manajemenkehidupan.com Manajemen Kehidupan, The Life Management Inc.
 Komunitas Darat
www.degromiest.nl Cafe deGromiest, The Groningen Moslem Society
www.forkom-jerman.org Forum Komunikasi Masyarakat Muslim Indonesia se-Jerman
www.forsimpta.web.id Forum Silaturrahim Masjid Perkantoran se-Jakarta (Forsimpta)
www.ikpdnmesir.com Ikatan Keluarga Pesantren Darunnajah (IKPDN) Mesir
www.imeanet.org Wipha IMEA, Kmunitas Muslim Indonesia di
kotaEnschede, Belanda
www.imsa.us Indonesian Muslim Society in America (IMSA)
www.jkmhal.com Komunitas Muslim Kapal Pesiar HAL (JKMHAL)
www.kibar.org.uk Keluarga Islam Britania Raya dan Sekitarnya (KIBAR)
www.kmii.jp Keluarga Masyarakat Islam
Indonesia- Jepang (KMII)
www.kpii.net Keluarga Pelajar Islam Indonesia (KPII) Sydney Australia
www.miit-toronto.org Masyarakat Islam Indonesia di Toronto (MIIT)
www.muslimdelft.nl Keluarga MuslimDelft, Belanda
www.pmij.org Persaudaraan Muslim Indonesia Jepang (PMIJ)
www.ppmr.org Pengajian Pelajar Muslim Rotterdam (PPMR)
www.rydaviny.net Majelis Taklim Yasin Taipei - Taiwan
 Komunitas Maya
www.ajangkita.com Forum Ajangkita
www.islamdotnet.com IslamDotNet (ISDN) Portal
www.kafilah-islam.org Kafilah-Islam.org
www.kotasantri.com KotaSantri.com, Komunitas Santri Virtual
www.muslimblog.net Indonesian Muslim Blogger (IMB)
www.myquran.org MyQuran
 Lembaga Pendidikan, Pesantren, dan Pelatihan
daaruhiraa.multiply.com Pesantren Mahasiswa Daaru Hiraa'
Yogyakarta
www.alkausar.org Al Kausar Boarding School
www.darunnajah.com Pesantren Darunnajah
www.dtjakarta.or.id Daarut Tauhiid Jakarta
www.esqway165.com ESQ WAY 165
www.humairacenter.com
Humaira
Center
www.iq-sukses.net Inspiring Qur'an
www.izzuddin.com Yayasan Izzuddin
www.kampussyariah.com Kampussyariah.com
www.lpknf.or.id Lembaga Pendidikan Komputer Nurul Fikri
www.nurulfikri.org Nurul Fikri Group
www.ppsdms.org Program Pembinaan SDM Strategis (PPSDMS)
www.sdit-alhikmah-jkt.sch.id SDIT Al Hikmah Jakarta
www.trustco.or.id Trustco
www.yayasan-amalia.org Yayasan Amalia
 Lingkungan, Flora, dan Fauna
www.jimmki.org Jaringan Intelektual Mahasiswa Muslim Kehutanan Indonesia (JIMMKI)
 Makanan, Kesehatan, dan
GayaHidup
www.halalguide.info Guide to Halal and Islamic Lifestyle
www.halalmui.or.id Lembaga Pengkajian Pangan Obat-Obatan dan Kosmetika Majelis Ulama Indonesia (LPPOM MUI)
www.indohalal.com Halal Lifestyle
www.lppommui.com Lembaga Pengkajian Pangan Obat-Obatan dan Kosmetika Majelis Ulama Indonesia (LPPOM MUI)
 Masjid dan Musholla
www.albarokah.or.id Musholla Al-Barokah Gedung Cyber
www.alhikmah-online.com Masjid Al Hikmah, Mampang, Jakarta Selatan
www.alhikmah.or.id AL HIKMAH, Menebar Dakwah Dunia Maya
www.arroyyan.com DKM Ar Royyan, Perumahan Bojong Depok Baru II Sukahati Cibinong Bogor
www.masjidipb.org Masjid Al Hurriyah IPB
www.masjidistiqlal.com Masjid Istiqlal Jakarta
www.masjidits.com Manarul Ilmi Online, Jamaah Masjid Manarul Ilmi ITS
www.masjidkotabogor.com Masjid Kota Bogor
www.mbmstan.org Masjid Baitul Maal STAN
 Medis dan Kedokteran
www.bsmi-bandung.or.id Bulan Sabit Merah Indonesia (BSMI)
Bandung
www.lkc.or.id Layanan Kesehatan Cuma-Cuma (LKC)
www.mer-c.org Medical Emergency Rescue Committee (Mer-C)
 Ormas dan LSM/NGO
www.gemanusa.or.id Gerakan Membangun Nurani Bangsa (Gema Nusa)
www.icmi.or.id Ikatan Cendekiawan Muslim Indonesia (ICMI)
 Pelayanan Publik
www.depag.go.id Departemen Agama Republik
Indonesia
 Pernikahan dan Keluarga
www.islamic-wedding.com Islamic Wedding & Catering Services
 Perumahan
www.griyamadani.com Griya Madani
 Peternakan dan Pemotongan Daging
www.amanahaqiqah.com Amanah Aqiqah
 Radio
www.dakta.com Radio Dakta 107 FM Bekasi
www.qommunityradio.de Qommunity Radio
Germany, Bersatu Mempererat Persaudaraan
www.radiodakwah.or.id Forum WebRadio Dakwah
www.radiokita.nl Radio Kita
www.radionasyid.net Radio Nasyid Online
www.radiotarbiyah.net Radio Tarbiyah, Menjalin Ukhuwah Mengikat Ilmu
 Search Engine dan Portal
www.halamanhijau.com HalamanHijau.com
www.muslimsources.com Muslimsources.com
 Sejarah
www.bangsamusnah.com BangsaMusnah.com
 Seni dan Budaya
www.edcyber.com Nasyid edCoustic
www.izisweb.com Tim Nasyid Izzatul Islam
www.klikjv.com Klikjv.com, Tim Nasyid Justice Voice
www.liriknasyid.com LirikNasyid.com
www.nasyidsnada.com Snada, Senandung Nasyid dan Dakwah
www.shaffix.com Tim Nasyid Shaff-Fix
 Sosial Kemanusiaan dan ZISWAF
www.aksicepattanggap.com ACT - Aksi Cepat Tanggap, Care for Humanity
www.al-azharpeduli.com Lembaga Amil Zakat Al-Azhar Peduli Ummat
www.bazisdki.go.id Badan Amil Zakat, Infaq, dan Sedekah (BAZIS) DKI Jakarta
www.dompetdhuafa.or.id Dompet Dhuafa Republika
www.dpu-online.com Dompet Peduli Ummat Daarut Tauhiid (DPU-DT)
www.dsim.or.id Dompet Sosial Insan Mulia
www.e-bmpk.net Baitul Maal Pupuk Kujang (BMPK) Cikampek
www.imz.or.id Institute Manajemen Zakat (IMZ)
www.kispa.org Komite Indonesia untuk Solidaritas Palestina
www.kki-sumut.or.id Komite Kemanusiaan Indonesia (KKI) Sumatera Utara
www.pkpu-aceh.org Pos Keadilan Peduli Ummat (PKPU) Aceh
www.pkpu.or.id Pos Keadilan Peduli Ummat, Menggugah Nurani Menebar Peduli
www.portalinfaq.org Portal Infaq
www.rumahzakat.org Rumah Zakat
Indonesia
www.swadayaummah.or.id Lembaga Amil Zakat Swadaya Ummah, Riau
www.tebarhewan.or.id Tebar Hewan Kurban Dompet Dhuafa Republika
www.ydsf.or.id Yayasan Dana Sosial al-Falah
 Sosial Politik
www.majalahsaksi.com Majalah SAKSI, Pembela Aspirasi Rakyat
 Teknologi Informasi dan Komputer
www.jifisa.net Media JIFISA Software House
www.smssyariah.com SMS Syariah, Tambah Ilmu dan Mencerdaskan
 Tsaqofah Islamiyah
ktpdi.isnet.org Komite Tarbiyah dan Pengembangan Diskusi Isnet (KTPDI)
media.isnet.org Pustaka Online Media ISNET (Islamic Network)
www.cintaislam.com CintaIslam.com, Menjalin Cinta dan Silaturahim
www.cybermq.com CyberMQ, Cakrawala Informasi dan Inspirasi
www.kaffah.com Kaffah.com, be real muslim be kaffah
www.media-islam.or.id Media Islam, Belajar Islam Sesuai Al Qur'an dan Hadits
www.mediamuslim.info Media Muslim INFO
www.mii.fmipa.ugm.ac.id Media Informasi Islam FMIPA UGM
www.mualaf.com Mualaf Center Online
www.percikan-iman.com Percikan Iman, Menuju Era Dakwah Tanpa Batas
www.sinaimesir.com SINAI, Studi Informasi Alam Islami
www.ukhuwah.or.id Ukhuwah.or.id
 Ulama, Fatwa, dan Syariah
www.ikadi.org Ikatan Da'i Indonesia (IKADI)
www.mui.or.id Majelis Ulama Indonesia
www.syariahonline.com
Sharia
Consulting
Center(SCC), Pusat Konsultasi Syariah
 Wanita & Muslimah
akhwat.kpii.net Pengajian Akhwat KPII Sydney Australia
imsa-sisters.imsa.us IMSA Sisters
www.fahima.org Fahima, Forum Silaturahim Muslimah (Jepang)
www.indomuslim.net Indonesian Muslimah Network
www.kafemuslimah.com Kafe Muslimah
www.kharisma.de KHARISMA, Woman & Education
www.salimah.or.id Persaudaraan Muslimah
www.ummigroup.co.id Ummi Online, Identitas Wanita Islami
www.ummigroup.co.id/annida Annida Online, Cerdas Gaul Syar'i
lain-lain.
SyariahOnline.com
at-Tabayyun.tripod.com
www.al-ikhwan.net
http://www.melasayang.netfirms.com
http://www.saifulislam.com
http://abuhumaira.blogspot.com/

http://budaksabak-marini.blogspot.com

Wednesday, October 10, 2007

Saodah opinion about 'Bagaimana Melatih Akhwat Bersikap Dengan Family Supaya Kualiti Dakwah Di Kampus Sama Dengan Kualiti Dakwah Di Rumah'

Menurut buku Fiqih Dakwah karangan Jum’ah Amin Abdul Aziz, dakwah islamiah bermaksud risalah terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. sebagai wahyu dari Allah S.W.T. dalam bentuk kitab yang tidak ada kebatilan di dalamnya, baik di depan atau di belakangnya, dengan kalam-Nya yang bernilai mukjizat, dan yang ditulis di dalam mushaf yang diriwayatkan dari Nabi S.A.W. dengan sanad yang mutawatir, yang membacanya bernilai ibadah. Dakwah merupakan kewajiban yang perlu dipikul oleh semua muslim di muka bumi ini kerana umat Islam adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia. Seperti firman Allah yang bermaksud,
“Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.” (Surah Ali ‘Imran, 3 : 110)
Dakwah merupakan kewajiban syar’i dan merupakan kebutuhan masyarakat kerana keadaan kehidupan masyarakat kita kini dicemari dengan kerosakkan akhlak, ketamakkan harta dunia serta hawa nafsu yang mempengaruhi diri. Pelaku-pelaku kerosakkan menginginkan kerosakkan tersebut tersebar ke dalam masyarakat agar masyarakat menjadi seperti mereka.
“Orang-orang munafik laki-laki dan perempuan, satu dengan yang lain adalah (sama), mereka menyuruh (berbuat) yang mungkar dan mencegah (perbuatan) yang makruf dan mereka menggenggamkan tangannya (kikir). Mereka telah melupakan kepada Allah, maka Allah melupakan mereka (pula). Sesungguhnya orang-orang munafik itulah orang-orang yang fasik.” (Surah At-Taubah, 9 : 67)
Oleh itu, menjadi kewajiban bagi orang-orang beriman untuk saling menolong dalam menegakkan kebaikan dan kebenaran agar ia tersebar luas dan agama menjadi milik Allah. Firman Allah yang bermaksud,
“Dan orang-orang yang beriman, laki-laki dan perempuan, sebagian mereka menjadi penolong bagi sebagian yang lain. Mereka menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka akan diberikan rahmat oleh Allah. Sungguh Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana.” (Surah At-Taubah, 9 : 71)
Faktor-faktor keberkesanan dakwah yang harus dimiliki oleh da’i ialah pemahaman yang mendalam tentang dakwah, keimanan yang kuat kepada Allah, kecintaan yang kukuh, kesedaran yang sempurna terhadap tanggungjawab sebagai da’i dan kerja dakwah yang berterusan. Bagi mencapai keberkesanan dakwah, seorang muslim harus bersedia menjual diri dan hartanya kepada Allah, sampai dia tidak memiliki apa-apa. Dia menjadikan dunia hanya untuk dakwahnya, demi untuk memperoleh keberkesanan akhirat, sebagai pembalasan atas pengorbanannya.
“Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung.” (Surah At-Taubah, 9 : 111)
Selain itu, seorang da’i perlu memiliki sifat-sifat yang mulia seperti amanah (terpercaya); shidq (kejujuran dan kebenaran) iaitu shidq dalam perkataan, shidq dalam niat dan kehendak, shidqul ‘azm (tekad yang benar), shidq dalam menepati janji dan shidq dalam bekerja; ikhlas dalam beramal; rahmah (kasih sayang); shabr (sabar); hirsh (perhatian yang besar) dan tsiqah (kepercayaan). Sifat-sifat tersebut amat penting dalam berdakwah. Cara berdakwah yang terbaik adalah dengan menampakkan keteladanan yang baik dan menyampaikan contoh-contoh dari Al-Quran, agar akhlak seseorang sesuai dengan nilai-nilai yang terkandung di dalamnya. Seorang da’i perlu menjelaskan dengan berhikmah, dengan bukti dan dengan lisan yang baik tanpa menggunakan kekerasan, paksaan dan gertakan. Seorang da’i juga boleh menggunakan kaedah targhib (membuat senang) dan tarhib (menakut-nakuti) di dalam dakwah dengan penyampaian yang mantap.
Seorang da’i tidak boleh larut mengikuti keinginan masyarakat serta tidak larut dalam tradisi dan kebiasaan mereka yang bertentangan dengan syariat Islam. Para da’i tidak boleh terhina dengan kemahuan mereka hanya kerana ingin menarik manusia ke dalam dakwah. Seorang da’i perlu bersikap tegas terhadap objek dakwahnya. Rasulullah S.A.W. bersabda,
“Barangsiapa membuat Allah ridha dengan kebencian manusia, Allah akan melindunginya dari kejahatan manusia. Dan barangsiapa menyenangkan manusia dengan kemurkaan Allah, maka mereka tidak akan mampu menolongnya sedikitpun dari azab Allah. (H.R. Tarmidzi)

Izzan opinion about 'Bagaimana Melatih Akhwat Bersikap Dengan Family Supaya Kualiti Dakwah Di Kampus Sama Dengan Kualiti Dakwah Di Rumah'

In the name of Ar- Rahman
Berkali-kali ana cuba untuk menjawab persoalan yang ana dapat ini, berkali-kali juga pena dijari ini terhenti dan kertas silih berganti. Namun, apa-apapun yang terjadi, ana mesti siapkan hari ini, bertemankan bonda yang sanggup menemani ana ke cybercafé demi untuk memberikan semangat buat anaknya untuk menyiapkan segala tugas yang telah diamanahkan.Terima kasih ana yang tidak terhingga buat bonda dan ayahanda yang tercinta kerana selama ini tidak putus-putus memberikan galakan dan kata-kata semangat buat ana, Isyaallah, ana tidak akan mensia-siakan apa yang telah ALLAH pinjamkan buat ana.
Mudah tatkala membaca, namun gementar didada kian hebat, menanyakan diri sendiri tentang dakwah terhadap family.Walauapapun yang terjadi, ana tidak boleh menuggu segalanya berada di kemuncak untuk ana mulakan langkah,mungkin satu masa dahulu, ana pernah tersilap, namun sebagai seorang islam yang mengatakan dirinya beriman tidak akan melakukan kesalahan yang sama buat kali kedua.
Bagaimana melatih akhwat UPSI bersikap dengan family supaya kualiti dakwah dikampus sama dengan kualiti dakwah dirumah. Sama-sama kita renung sejenak tajuk ini, apa yang mampu kita bangkitkan dan kita keluarkan untuk kita huraikan dengan lebih mendalam?
Ana dapat melihat yang ditegaskan dalam untaian tajuk diatas adalah, sikap akhwat terhadap family, kualiti dakwah dan situasi dirumah dan juga situasi di kampus.Kita cuba kupas isi penting bermula kata kunci yang terakhir, kampus. Kampus di ibaratkan sebuah tempat persinggahan dimana tempat untuk kita menimba ilmu sebanyak mungkin, ilmu duniawi dan akhirat. Masyarakat, itulah tempat yang kita tuju setelah melalui beberapa tempat persinggahan. Siapa yang kita kategorikan dalam masyarakat? Masyarakat itu secara tidak langsung terdiri daripada diri kita sendiri, family, jiran dan siapa –siapa sahaja tidak kira agama, umur, pangkat, keturunan, atau apa-apa. Kita banyak belajar secara teori, namun teori yang selama ini kita pelajari itu tidak membawa apa-apa makna tanpa kita aplikasikan dalam kehidupan kita. Banyak manapun teori yang kita dapat dan timba, namun pengalama yang melengkapkan sebuah kehidupan yang sedang kita jalani ini. Setiap dari kita, pasti mengalami pengalaman yang berbeza,membesar dalam rahim yang berbeza dan segala-galanya berbeza. Yang menyamakan kita Cuma tujuan kita, iaitu Allah yang Esa.
Jadi, ukhti, tidak mustahil untuk kita berbeza medan untuk kita dakwahi, mungkin ada family yang senang untuk kita dakwahi dan mungkin ada juga family yang kita yakin mampu untuk kita dakwahi, Cuma memerlukan sedikit masa dan ketika untuk meyakinkan mereka.
Ukhti, pada pendapat ana, diantara cara yang boleh ana cadangkan untuk melatih akhwat bersikap dengan family adalah, kita perlu mendedahkan akhwat dengan pelbagai situasi atau permasalahan family yang berbeza-beza ini.Ana tidak dapat membayangkan denagn jelas bagaimana situasi ini, namun bagi ana ianyta penting untuk kita melatih diri dan mental denagn pelbagai masalah yang mungkin sekarang ini kita tidak mengalaminya, namun ukhti, tidak mustahil kita akan laluinya satu masa nanti.
Kita juga boleh mendedahkan cara berkomunikasi dan berakhlak yang betul dengan family. Tanpa kita sedari, mungkin selama ini kita sedang melakukan kesilapan yang mungkin kita pandang enteng, namun ianya sangat dipandang serius oleh family kita. Memang kita memerlukan akhlah yang terbaik untuk medakwahi family kita, namun jangan kita lupa, yang akidah juga sangat penting untuk memandu kita seiring denagan apa yang kita sering tuturkan.
Bagi ana, untuk berada dirumah dalam masa yang lama, sedikit sebanayak dapat menggoyahkan keimanan kita. Jadinya, daurah dan program ketika cuti adalah penting, dimana saat inilah akhwat aka berkumpul dan membentangkan permasalahan yang berbangkit. Kita evaluate dan kita cari jalan penyelesaian untuk kita aplikasikan sekembalinya kita kerumah nanti. Paling tidak, kita perlu menziarahi akhwat, mungkin hal ini dapat memberikan satu pengalamn yang baru buat kita.
Entahla ukhti, puas sudah ana memikirkannya, dan akhirnya ana menanyakan persoalan ini kepada beberapa akhwat yang lain. Antara masukkan yang ana terima, kita boleh merencanakan rancangan-rancangan yang akan laksanakan dirumah, seperti yang telah kita lakukan sebelum cuti semester ari tu.
Wassalam…